De rol van HR bij het objectief beoordelen van medewerkers
De beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn jaarlijks weer een belangrijk moment. Hier hangen salaris- en promotiekansen vanaf, maar ook contractverlengingen. Het vermogen om eerlijke en onpartijdige evaluatie uit te voeren, is van onschatbare waarde voor zowel werknemers als werkgevers. De HR afdeling speelt hier een belangrijke rol in. Maar hoe kan HR bijdragen aan een eerlijke beoordeling van medewerkers, zonder dat dit sterk afhangt van de mening van een manager of andere leidinggevende? In deze blog delen we een aantal tips hoe je hier binnen jouw organisatie mee om kunt gaan.
1. Zorg voor duidelijke beoordelingsrichtlijnen
HR is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van duidelijke beoordelingsrichtlijnen en criteria. Ook is HR betrokken bij de implementatie van beoordelingssystemen. Denk aan 360-graden feedback, prestatiebeoordelingen en andere evaluatiemethoden die een holistisch beeld van de prestaties van medewerkers geven. Door de werkwijze voor een beoordeling gestandaardiseerd en consistent te maken, wordt objectief blijven een stuk makkelijker.
2. Training en bewustwording
Niet iedereen vindt het even makkelijk om zijn medewerkers objectief te beoordelen. Organiseer daarom trainingen voor leidinggevenden en beoordelaars om bewustzijn te creëren over vooroordelen en subjectiviteit. Want hier bewust mee bezig zijn, is de eerste stap naar objectiviteit tijdens beoordelingsgesprekken.
3. Zorg voor duidelijke communicatie
Zowel de leidinggevende als de medewerker wil weten waar ze aan toe zijn bij een beoordelings- of functioneringsgesprek. De HR-afdeling kan ondersteunen in een duidelijke communicatie over de beoordelingscriteria en de verwachtingen. Op deze manier worden richtlijnen transparant en begrijpelijk voor alle medewerkers. Daarnaast is de HR-afdeling er voor medewerkers mochten er toch nog onduidelijkheden zijn.
4. Laat feedback achter voor een nog beter proces
Het regelmatig evalueren van het beoordelingsgesprek is belangrijk om ervoor te zorgen dat het eerlijk en effectief blijft. De HR-afdeling kan het verstrekken van constructieve feedback op het proces van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken onderdeel maken. Dit geldt niet alleen voor de beoordelaars, maar ook voor de beoordeelde werknemers. Op deze manier kan het proces aangepast worden waar nodig, om de objectiviteit en effectiviteit te vergroten.
Ontdek onze gesprekscyclus
Hoe vaak wil je periodieke gesprekken voeren met je medewerkers? Dit kan eens per jaar, twee keer per jaar of juist ieder kwartaal. Dat bepaal jij zelf. Onze consultants ondersteunen jou bij het samenstellen van een ideale werkwijze en het verwerken van de verslaglegging. Meer weten over onze HRM oplossing? Dan lees je hier alles over de gesprekscyclus.
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.
HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering
Preview:
Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.