close

De rol van HR bij het objectief beoordelen van medewerkers

Payroll support

De beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn jaarlijks weer een belangrijk moment. Hier hangen salaris- en promotiekansen vanaf, maar ook contractverlengingen. Het vermogen om eerlijke en onpartijdige evaluatie uit te voeren, is van onschatbare waarde voor zowel werknemers als werkgevers. De HR afdeling speelt hier een belangrijke rol in. Maar hoe kan HR bijdragen aan een eerlijke beoordeling van medewerkers, zonder dat dit sterk afhangt van de mening van een manager of andere leidinggevende? In deze blog delen we een aantal tips hoe je hier binnen jouw organisatie mee om kunt gaan.

Payroll support

1. Zorg voor duidelijke beoordelingsrichtlijnen

HR is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van duidelijke beoordelingsrichtlijnen en criteria. Ook is HR betrokken bij de implementatie van beoordelingssystemen. Denk aan 360-graden feedback, prestatiebeoordelingen en andere evaluatiemethoden die een holistisch beeld van de prestaties van medewerkers geven. Door de werkwijze voor een beoordeling gestandaardiseerd en consistent te maken, wordt objectief blijven een stuk makkelijker.

2. Training en bewustwording

Niet iedereen vindt het even makkelijk om zijn medewerkers objectief te beoordelen. Organiseer daarom trainingen voor leidinggevenden en beoordelaars om bewustzijn te creëren over vooroordelen en subjectiviteit. Want hier bewust mee bezig zijn, is de eerste stap naar objectiviteit tijdens beoordelingsgesprekken.

3. Zorg voor duidelijke communicatie

Zowel de leidinggevende als de medewerker wil weten waar ze aan toe zijn bij een beoordelings- of functioneringsgesprek. De HR-afdeling kan ondersteunen in een duidelijke communicatie over de beoordelingscriteria en de verwachtingen. Op deze manier worden richtlijnen transparant en begrijpelijk voor alle medewerkers. Daarnaast is de HR-afdeling er voor medewerkers mochten er toch nog onduidelijkheden zijn.

4. Laat feedback achter voor een nog beter proces

Het regelmatig evalueren van het beoordelingsgesprek is belangrijk om ervoor te zorgen dat het eerlijk en effectief blijft. De HR-afdeling kan het verstrekken van constructieve feedback op het proces van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken onderdeel maken. Dit geldt niet alleen voor de beoordelaars, maar ook voor de beoordeelde werknemers. Op deze manier kan het proces aangepast worden waar nodig, om de objectiviteit en effectiviteit te vergroten.

Ontdek onze gesprekscyclus

Hoe vaak wil je periodieke gesprekken voeren met je medewerkers? Dit kan eens per jaar, twee keer per jaar of juist ieder kwartaal. Dat bepaal jij zelf. Onze consultants ondersteunen jou bij het samenstellen van een ideale werkwijze en het verwerken van de verslaglegging. Meer weten over onze HRM oplossing? Dan lees je hier alles over de gesprekscyclus.

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

Preview:

Dit jaar heeft wederom laten zien hoe belangrijk een sterke HR-strategie is. In een snel veranderd werkveld met al zijn hobbels en uitdagingen, hebben HR-professionals zich opnieuw bewezen als dé schakel tussen de organisatie en de medewerkers. In dit artikel blikken we terug op de meest opvallende trends en ontwikkelingen van het afgelopen HR-jaar.

HR is altijd in beweging; dit is wat 2024 ons heeft geleerd

• Blog november 20, 2024

Preview:

Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.

• Blog november 20, 2024

HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering

Preview:

Al een aantal jaar zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Dat maakt het moeilijker om passend personeel te vinden. Er zijn diverse manieren waarop je als werkgever zo onderscheidend kunt worden dat nieuwe werknemers graag bij je komen solliciteren. Eén van die manieren is door flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden.

Organisaties met flexibele arbeidsvoorwaarden hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt