Wat is een loonheffingennummer en hoe vraag ik het aan?
Over het loonheffingennummer
Het loonheffingennummer is nodig om aangifte loonheffingen te kunnen doen voor jouw salarisadministratie. Het nummer werd voorheen ook wel loonbelastingnummer genoemd. Je kunt deze eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst. Als je tijdens het inschrijven bij de KVK al zeker weet dat je personeel gaat aannemen, kun je het loonheffingennummer ook direct bij inschrijving aanvragen en ontvangen. Dat scheelt weer in de aanvraagtijd.
Loonheffingsnummer aanvragen via de Belastingdienst
Zodra je personeel in dienst gaat nemen, meld je jezelf aan als werkgever bij de Belastingdienst. Dit dien je uiterlijk te doen op de dag waarop de 1e werknemer bij je begint. Je kunt hiervoor een formulier invullen.
- Ben je in Nederland gevestigd? Gebruik dan het formulier ‘Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever’.
- Is jouw organisatie in het buitenland gevestigd? Dan heb je het formulier ‘Aanmelding Onderneming buitenland’ nodig.
Tips aanmeldformulier
Het formulier lijkt wellicht uitgebreid, maar het invullen ervan is geen hogere wiskunde en kan heel makkelijk digitaal. Slim is om tijdens het invullen je KVK-uittreksel erbij te houden. Zo kun je hier snel enkele gegevens van overnemen, zoals je Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Daarnaast is het gebruikelijk om te kiezen voor een maandaangifte in plaats van de 4-wekelijkse, wanneer het formulier daarnaar vraagt.
Zoals al eerder vermeld, kan het tot zes weken duren voordat je het loonheffingennummer na het aanvragen ontvangt. Wacht dus niet te lang met aanvragen. Heb je na een tijd geen personeel meer in dienst? Dan kun je je ook weer afmelden als werkgever bij de Belastingdienst, anders moet je voor de rest van het jaar nog (nihil) loonaangifte doen en dat is zonde van je tijd!
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Ook dit jaar zijn er weer veranderingen zijn op het gebied van arbeidsongeschiktheidsfondsen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de Aof-premie. Deze wordt jaarlijks vastgesteld en herberekend. Maar hoe werkt dit precies, geldt voor jou het lage of hoge tarief en wat betekent dit voor jou als werkgever? In deze blog lees je alles wat je hierover moet weten.
Aof-premie 2024: Alles wat je moet weten
Preview:
In de volksmond heet het nog altijd de loonbelastingverklaring, de echte naam is opgaaf gegevens voor de loonheffingen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om bepaalde gegevens op te vragen die nodig zijn voor het inhouden van de loonheffingen. Hoe vul je de opgave gegevens voor de loonheffingen precies in en waarom is deze verklaring zo belangrijk? In deze blog zetten we alles voor je op een rij.
Loonbelastingverklaring: Wat is het en hoe vul je het goed in?
Preview:
De beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn jaarlijks weer een belangrijk moment. Hier hangen salaris- en promotiekansen vanaf, maar ook contractverlengingen. Het vermogen om eerlijke en onpartijdige evaluatie uit te voeren, is van onschatbare waarde voor zowel werknemers als werkgevers. De HR afdeling speelt hier een belangrijke rol in. Maar hoe kan HR bijdragen aan een eerlijke beoordeling van medewerkers, zonder dat dit sterk afhangt van de mening van een manager of andere leidinggevende? In deze blog delen we een aantal tips hoe je hier binnen jouw organisatie mee om kunt gaan.