Wat is een loonheffingennummer en hoe vraag ik het aan?
Over het loonheffingennummer
Het loonheffingennummer is nodig om aangifte loonheffingen te kunnen doen voor jouw salarisadministratie. Het nummer werd voorheen ook wel loonbelastingnummer genoemd. Je kunt deze eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst. Als je tijdens het inschrijven bij de KVK al zeker weet dat je personeel gaat aannemen, kun je het loonheffingennummer ook direct bij inschrijving aanvragen en ontvangen. Dat scheelt weer in de aanvraagtijd.
Loonheffingsnummer aanvragen via de Belastingdienst
Zodra je personeel in dienst gaat nemen, meld je jezelf aan als werkgever bij de Belastingdienst. Dit dien je uiterlijk te doen op de dag waarop de 1e werknemer bij je begint. Je kunt hiervoor een formulier invullen.
- Ben je in Nederland gevestigd? Gebruik dan het formulier ‘Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever’.
- Is jouw organisatie in het buitenland gevestigd? Dan heb je het formulier ‘Aanmelding Onderneming buitenland’ nodig.
Tips aanmeldformulier
Het formulier lijkt wellicht uitgebreid, maar het invullen ervan is geen hogere wiskunde en kan heel makkelijk digitaal. Slim is om tijdens het invullen je KVK-uittreksel erbij te houden. Zo kun je hier snel enkele gegevens van overnemen, zoals je Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Daarnaast is het gebruikelijk om te kiezen voor een maandaangifte in plaats van de 4-wekelijkse, wanneer het formulier daarnaar vraagt.
Zoals al eerder vermeld, kan het tot zes weken duren voordat je het loonheffingennummer na het aanvragen ontvangt. Wacht dus niet te lang met aanvragen. Heb je na een tijd geen personeel meer in dienst? Dan kun je je ook weer afmelden als werkgever bij de Belastingdienst, anders moet je voor de rest van het jaar nog (nihil) loonaangifte doen en dat is zonde van je tijd!
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Hoe ziet HR-beleid er in 2025 voor jouw organisatie uit? Je hebt ongetwijfeld al ideeën en plannen. Maar meer inspiratie is altijd welkom, toch? Daar helpen wij je graag bij. Met inzichten uit de praktijk en de laatste ontwikkelingen uit de HR-vakliteratuur, delen we in dit artikel de vijf belangrijkste HR-trends voor 2025.
Zo ziet succesvol HR-beleid er in 2025 uit; 5 trends om te volgen
Preview:
Dit jaar heeft wederom laten zien hoe belangrijk een sterke HR-strategie is. In een snel veranderd werkveld met al zijn hobbels en uitdagingen, hebben HR-professionals zich opnieuw bewezen als dé schakel tussen de organisatie en de medewerkers. In dit artikel blikken we terug op de meest opvallende trends en ontwikkelingen van het afgelopen HR-jaar.
HR is altijd in beweging; dit is wat 2024 ons heeft geleerd
Preview:
Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.