close

Wat is een loonheffingennummer en hoe vraag ik het aan?

Wat is een loonheffingennummer BCS blog
Ben je van plan om medewerkers in dienst te nemen of heb je je eerste medewerkers al aangenomen? Dan moet je als ondernemer maandelijks loonaangifte gaan doen. Om dit te kunnen doen, heb je een loonheffingennummer nodig. In deze blog lees je hoe je dit eenvoudig doet door je aan te melden als werkgever bij de Belastingdienst. Let op dat je het op tijd regelt, want het aanvragen van het loonheffingennummer kan tot zes weken duren.
Wat is een loonheffingennummer BCS blog

Over het loonheffingennummer

Het loonheffingennummer is nodig om aangifte loonheffingen te kunnen doen voor jouw salarisadministratie. Het nummer werd voorheen ook wel loonbelastingnummer genoemd. Je kunt deze eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst. Als je tijdens het inschrijven bij de KVK al zeker weet dat je personeel gaat aannemen, kun je het loonheffingennummer ook direct bij inschrijving aanvragen en ontvangen. Dat scheelt weer in de aanvraagtijd.

Loonheffingsnummer aanvragen via de Belastingdienst

Zodra je personeel in dienst gaat nemen, meld je jezelf aan als werkgever bij de Belastingdienst. Dit dien je uiterlijk te doen op de dag waarop de 1e werknemer bij je begint. Je kunt hiervoor een formulier invullen.

Tips aanmeldformulier

Het formulier lijkt wellicht uitgebreid, maar het invullen ervan is geen hogere wiskunde en kan heel makkelijk digitaal. Slim is om tijdens het invullen je KVK-uittreksel erbij te houden. Zo kun je hier snel enkele gegevens van overnemen, zoals je Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Daarnaast is het gebruikelijk om te kiezen voor een maandaangifte in plaats van de 4-wekelijkse, wanneer het formulier daarnaar vraagt.

Zoals al eerder vermeld, kan het tot zes weken duren voordat je het loonheffingennummer na het aanvragen ontvangt. Wacht dus niet te lang met aanvragen. Heb je na een tijd geen personeel meer in dienst? Dan kun je je ook weer afmelden als werkgever bij de Belastingdienst, anders moet je voor de rest van het jaar nog (nihil) loonaangifte doen en dat is zonde van je tijd!

Reiskostenvergoeding corona thuiswerken

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog november 20, 2024

Preview:

Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.

• Blog november 20, 2024

HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering

Preview:

Al een aantal jaar zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Dat maakt het moeilijker om passend personeel te vinden. Er zijn diverse manieren waarop je als werkgever zo onderscheidend kunt worden dat nieuwe werknemers graag bij je komen solliciteren. Eén van die manieren is door flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden.

Organisaties met flexibele arbeidsvoorwaarden hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt

Preview:

Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.

Modern werkgeverschap: keuzevrijheid en flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden