close

Wat is een loonheffingennummer en hoe vraag ik het aan?

Wat is een loonheffingennummer BCS blog
Ben je van plan om medewerkers in dienst te nemen of heb je je eerste medewerkers al aangenomen? Dan moet je als ondernemer maandelijks loonaangifte gaan doen. Om dit te kunnen doen, heb je een loonheffingennummer nodig. In deze blog lees je hoe je dit eenvoudig doet door je aan te melden als werkgever bij de Belastingdienst. Let op dat je het op tijd regelt, want het aanvragen van het loonheffingennummer kan tot zes weken duren.
Wat is een loonheffingennummer BCS blog

Over het loonheffingennummer

Het loonheffingennummer is nodig om aangifte loonheffingen te kunnen doen voor jouw salarisadministratie. Het nummer werd voorheen ook wel loonbelastingnummer genoemd. Je kunt deze eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst. Als je tijdens het inschrijven bij de KVK al zeker weet dat je personeel gaat aannemen, kun je het loonheffingennummer ook direct bij inschrijving aanvragen en ontvangen. Dat scheelt weer in de aanvraagtijd.

Loonheffingsnummer aanvragen via de Belastingdienst

Zodra je personeel in dienst gaat nemen, meld je jezelf aan als werkgever bij de Belastingdienst. Dit dien je uiterlijk te doen op de dag waarop de 1e werknemer bij je begint. Je kunt hiervoor een formulier invullen.

Tips aanmeldformulier

Het formulier lijkt wellicht uitgebreid, maar het invullen ervan is geen hogere wiskunde en kan heel makkelijk digitaal. Slim is om tijdens het invullen je KVK-uittreksel erbij te houden. Zo kun je hier snel enkele gegevens van overnemen, zoals je Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Daarnaast is het gebruikelijk om te kiezen voor een maandaangifte in plaats van de 4-wekelijkse, wanneer het formulier daarnaar vraagt.

Zoals al eerder vermeld, kan het tot zes weken duren voordat je het loonheffingennummer na het aanvragen ontvangt. Wacht dus niet te lang met aanvragen. Heb je na een tijd geen personeel meer in dienst? Dan kun je je ook weer afmelden als werkgever bij de Belastingdienst, anders moet je voor de rest van het jaar nog (nihil) loonaangifte doen en dat is zonde van je tijd!

Reiskostenvergoeding corona thuiswerken

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

Preview:

Vandaag de dag werken er verschillende generaties medewerkers zij aan zij op de werkvloer. Hoe zorg je ervoor dat er optimaal wordt samengewerkt? Hoe benut je de unieke kwaliteiten van iedere generatie? En hoe voorkom je dat generatieverschillen de dynamiek binnen je organisatie verstoren?

Omgaan met verschillende generaties medewerkers op de werkvloer

Preview:

Hoe ziet HR-beleid er in 2025 voor jouw organisatie uit? Je hebt ongetwijfeld al ideeën en plannen. Maar meer inspiratie is altijd welkom, toch? Daar helpen wij je graag bij. Met inzichten uit de praktijk en de laatste ontwikkelingen uit de HR-vakliteratuur, delen we in dit artikel de vijf belangrijkste HR-trends voor 2025.

Zo ziet succesvol HR-beleid er in 2025 uit; 5 trends om te volgen

Preview:

Voor veel organisaties wordt AI steeds belangrijker om efficiënter te werken, slimmer te groeien en innovatie te omarmen. Maar met zoveel potentie komt ook de vraag: hoe zorg je ervoor dat AI goed begrepen en verantwoord toegepast wordt binnen de eigen organisatie? Hier komt de rol van HR in beeld!

AI in HR: de route naar AI-geletterdheid