close

Wat is een loonheffingennummer en hoe vraag ik het aan?

Wat is een loonheffingennummer BCS blog
Ben je van plan om medewerkers in dienst te nemen of heb je je eerste medewerkers al aangenomen? Dan moet je als ondernemer maandelijks loonaangifte gaan doen. Om dit te kunnen doen, heb je een loonheffingennummer nodig. In deze blog lees je hoe je dit eenvoudig doet door je aan te melden als werkgever bij de Belastingdienst. Let op dat je het op tijd regelt, want het aanvragen van het loonheffingennummer kan tot zes weken duren.
Wat is een loonheffingennummer BCS blog

Over het loonheffingennummer

Het loonheffingennummer is nodig om aangifte loonheffingen te kunnen doen voor jouw salarisadministratie. Het nummer werd voorheen ook wel loonbelastingnummer genoemd. Je kunt deze eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst. Als je tijdens het inschrijven bij de KVK al zeker weet dat je personeel gaat aannemen, kun je het loonheffingennummer ook direct bij inschrijving aanvragen en ontvangen. Dat scheelt weer in de aanvraagtijd.

Loonheffingsnummer aanvragen via de Belastingdienst

Zodra je personeel in dienst gaat nemen, meld je jezelf aan als werkgever bij de Belastingdienst. Dit dien je uiterlijk te doen op de dag waarop de 1e werknemer bij je begint. Je kunt hiervoor een formulier invullen.

Tips aanmeldformulier

Het formulier lijkt wellicht uitgebreid, maar het invullen ervan is geen hogere wiskunde en kan heel makkelijk digitaal. Slim is om tijdens het invullen je KVK-uittreksel erbij te houden. Zo kun je hier snel enkele gegevens van overnemen, zoals je Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Daarnaast is het gebruikelijk om te kiezen voor een maandaangifte in plaats van de 4-wekelijkse, wanneer het formulier daarnaar vraagt.

Zoals al eerder vermeld, kan het tot zes weken duren voordat je het loonheffingennummer na het aanvragen ontvangt. Wacht dus niet te lang met aanvragen. Heb je na een tijd geen personeel meer in dienst? Dan kun je je ook weer afmelden als werkgever bij de Belastingdienst, anders moet je voor de rest van het jaar nog (nihil) loonaangifte doen en dat is zonde van je tijd!

Reiskostenvergoeding corona thuiswerken

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog mei 27, 2024

Preview:

De rol van een HR Manager is tegenwoordig veel breder dan het uitvoeren van de personeelsadministratie, werving en selectie en behoud van de medewerkerstevredenheid. Het gaat bijvoorbeeld ook over inclusieve werkgelegenheid.

• Blog mei 27, 2024

Inclusieve werkgelegenheid: informatie voor HR Managers

• Blog mei 16, 2024

Preview:

Een effectief Human Resources (HR) beleid is geen luxe, maar eerder een noodzaak voor moderne organisaties die streven naar groei en succes. Het draagt niet alleen bij aan een gezonde werkomgeving en het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar helpt ook om de bedrijfsdoelen te behalen.

• Blog mei 16, 2024

De 5 onmisbare elementen van een strategisch HR beleid

• Blog mei 7, 2024

Preview:

De voorbereidingen binnen organisaties voor de rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM) is in volle gang. We merken echter dat er bij onze klanten soms verwarring is over wat er komt kijken bij de verplichte CO2-rapportageplicht. Sommige klanten denken dat ze in alle gevallen gewoon een enquête kunnen uitvoeren, maar daarmee ben je er nog niet altijd.

• Blog mei 7, 2024

Is een enquête voldoende voor de CO2-rapportageplicht?