Loonkostenvoordeel (LKV) aanvragen, hoe doe je dat?
Loonkostenvoordeel ter vervanging van premiekorting
Tot 2018 konden werkgevers gebruikmaken van premiekortingen. Dit was echter een ingewikkeld systeem, waarbij kleine ondernemers zelfs niet de gehele vergoeding konden krijgen. Dankzij het LKV kunnen ook kleine ondernemers met slechts enkele werknemer een volledige tegemoetkoming ontvangen.
Wanneer en hoe kun je LKV aanvragen?
Het LKV aanvragen is mogelijk indien de werknemer in een van de volgende vier categorieën valt:
- Oudere werknemers vanaf 56 jaar en ouder
- Werknemers met een arbeidsbeperking die nieuw in dienst komen
- Werknemers met een banenafspraak of scholingsbelemmerden
- Werknemers met een arbeidsbeperking die worden herplaatst
Voor het aanvragen van de LKV is een kopie van de doelgroepverklaring LKV van de werknemer nodig. De werknemer dient de verklaring zelf aan te vragen bij het UWV of bij de gemeente, maar de werknemer is hier niet toe verplicht. Indien de werknemer een machtiging afgeeft, kun je als bedrijf ook de doelgroepverklaring aanvragen.
Heb je de benodigde documenten in bezit, dan moet je een verzoek bij de Belastingdienst indienen om gebruik te kunnen maken van de loonkostenvoordelen. Dit verzoek kan middels de loonaangifte ingediend worden.
Hoe hoog is het LKV per werknemer?
De tegemoetkoming van het LKV verschilt per doelgroep waar de werknemer onder valt. In de onderstaande tabel kun je de tegemoetkomingen bekijken, zoals vermeld bij het UWV.
Oudere werknemers vanaf 56 jaar en ouder
€ 3,05 per verloond uur en maximaal € 6.000 per kalenderjaar. Dit kan maximaal 3 jaar.
Werknemers met een arbeidsbeperking die nieuw in dienst komen
€ 3,05 per verloond uur en maximaal € 6.000 per kalenderjaar. Dit kan maximaal 3 jaar.
Werknemers met een banenafspraak of scholingsbelemmerden
€ 1,01 per verloond uur en maximaal € 2.000 per kalenderjaar. Dit kan maximaal 3 jaar.
Werknemers met een arbeidsbeperking die worden herplaatst
€ 3,05 per verloond uur en maximaal € 6.000 per kalenderjaar. Dit kan maximaal 1 jaar.
Via de handige Regelhulp Financieel CV kun je ook zelf de tegemoetkomingen en voordelen berekenen.
Hoelang is het LKV geldig?
Het LKV is geldig zolang de werknemer in dienst is met een maximum van 3 jaar en uiterlijk totdat de werknemer de AOW-leeftijd bereikt. Let op: betreft het een herplaatsing van een werknemer met arbeidsbeperking, dan geldt de LKV slechts 1 jaar.
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Ook dit jaar zijn er weer veranderingen zijn op het gebied van arbeidsongeschiktheidsfondsen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de Aof-premie. Deze wordt jaarlijks vastgesteld en herberekend. Maar hoe werkt dit precies, geldt voor jou het lage of hoge tarief en wat betekent dit voor jou als werkgever? In deze blog lees je alles wat je hierover moet weten.
Aof-premie 2024: Alles wat je moet weten
Preview:
In de volksmond heet het nog altijd de loonbelastingverklaring, de echte naam is opgaaf gegevens voor de loonheffingen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om bepaalde gegevens op te vragen die nodig zijn voor het inhouden van de loonheffingen. Hoe vul je de opgave gegevens voor de loonheffingen precies in en waarom is deze verklaring zo belangrijk? In deze blog zetten we alles voor je op een rij.
Loonbelastingverklaring: Wat is het en hoe vul je het goed in?
Preview:
De beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn jaarlijks weer een belangrijk moment. Hier hangen salaris- en promotiekansen vanaf, maar ook contractverlengingen. Het vermogen om eerlijke en onpartijdige evaluatie uit te voeren, is van onschatbare waarde voor zowel werknemers als werkgevers. De HR afdeling speelt hier een belangrijke rol in. Maar hoe kan HR bijdragen aan een eerlijke beoordeling van medewerkers, zonder dat dit sterk afhangt van de mening van een manager of andere leidinggevende? In deze blog delen we een aantal tips hoe je hier binnen jouw organisatie mee om kunt gaan.