close

Is een preventiemedewerker verplicht?

Preventiemedewerker verplicht blog
Elk bedrijf moet een preventiemedewerker in dienst hebben. De preventiemedewerker houdt zich bezig met de veiligheid en gezondheid binnen de organisatie. Hoe regel je dit en wat zijn de taken van een preventiemedewerker? We leggen het uit.
Preventiemedewerker verplicht blog

Er bestaan veel vragen rondom de preventiemedewerker. Is het verplicht om er een in dienst te hebben? Waar houdt een preventiemedewerker zich eigenlijk mee bezig? Hoe word je preventiemedewerker? We hebben de meest voorkomende vragen (en nog belangrijker: de antwoorden) op een rij gezet.

Moet ik verplicht een preventiemedewerker in dienst hebben?

Ja, het is voor een bedrijf verplicht om minimaal één preventiemedewerker aan te stellen. Echter, indien het bedrijf minder dan 25 medewerkers heeft, mag de werkgever de functie van preventiemedewerker zelf op zich nemen.

Vallen er meerdere BV's onder één holding? Dan mag de aanstelling voor meerdere BV's gelden. De preventiemedewerker moet intern worden aangewezen.

Wat doet een preventiemedewerker precies?

De preventiemedewerker houdt zich bezig met de veiligheid en gezondheid binnen de organisatie. De medewerker neemt een adviserende rol aan binnen de organisatie en fungeert dus onder andere als een aanspreekpunt voor de werkgever en de ondernemingsraad.

Naast de adviserende rol houdt de preventiemedewerker zich ook bezig met het opstellen en naleven van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). De RI&E omvat een inventarisatie van alle gevaren en risico's binnen de organisatie.

Tot slot dienen de preventiemedewerker en bedrijfsarts nauw samen te werken op het gebied van preventie en ziekteverzuim. Deze samenwerking komt voort uit de vernieuwde versie van de Arbowet per 1 juli 2017. Het doel hiervan is om meer nadruk te leggen op preventie en het voorkomen van ongevallen en verzuim.

Hoe werkt dat als er veel werknemers op andere locaties werken?

Bij een aantal branches komt het voor dat werknemers op een andere locatie werken, bijvoorbeeld in de thuiszorg of logistiek. Het is dan belangrijk dat de werknemers goed geïnformeerd worden met behulp van instructies over hun arbeidsomstandigheden. Dat kunnen bijvoorbeeld instructies over een juiste werkhouding of veiligheid zijn of hulpmiddelen die worden aangeboden om het werk verantwoord uit te voeren. Dit kan de preventiemedewerker samen met de bedrijfsarts of arbodienst afstemmen.

Preventiemedewerker verplicht BCS

Hoe word je preventiemedewerker?

Volgens de Arbowet moet je als werkgever met je personeel afstemmen wie er als preventiemedewerker wordt aangesteld en wat hierin zijn of haar rol is. Het kan raadzaam zijn om een cursus of opleiding te volgen tot preventiemedewerker om zo meer duidelijkheid te scheppen over wat de werkzaamheden zijn. Dit is echter niet verplicht, maar er wordt wel verwacht dat de medewerker voldoende kennis en ervaring heeft op het gebied van de risico's in de organisatie. Is deze kennis niet aanwezig, dan kan een opleiding of cursus een uitkomst bieden.

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

Preview:

Als werkgever heb je veel verantwoordelijkheden, waaronder het correct omgaan met overuren en het uitbetalen hiervan. Maar hoe werkt dit precies, welke regels zitten hier aan vast en welke opties heb je allemaal? Met de juiste kennis kun je een eerlijke en transparante werkomgeving creëren voor je werknemers. In deze blog zetten we daarom alles wat je moet weten over het uitbetalen van overuren voor je op een rij.

Overuren uitbetalen: Alles wat je als werkgever moet weten

• Blog maart 18, 2024

Preview:

Ook dit jaar zijn er weer veranderingen zijn op het gebied van arbeidsongeschiktheidsfondsen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de Aof-premie. Deze wordt jaarlijks vastgesteld en herberekend. Maar hoe werkt dit precies, geldt voor jou het lage of hoge tarief en wat betekent dit voor jou als werkgever? In deze blog lees je alles wat je hierover moet weten.

• Blog maart 18, 2024

Aof-premie 2024: Alles wat je moet weten

• Blog maart 5, 2024

Preview:

In de volksmond heet het nog altijd de loonbelastingverklaring, de echte naam is opgaaf gegevens voor de loonheffingen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om bepaalde gegevens op te vragen die nodig zijn voor het inhouden van de loonheffingen. Hoe vul je de opgave gegevens voor de loonheffingen precies in en waarom is deze verklaring zo belangrijk? In deze blog zetten we alles voor je op een rij.

• Blog maart 5, 2024

Loonbelastingverklaring: Wat is het en hoe vul je het goed in?