x

Elk bedrijf moet een preventiemedewerker hebben. De preventiemedewerker kan een groot aantal taken van de werkgever krijgen op het gebied van veilig en gezond werken. Hoe je dit regelt en wat de taken zijn van een preventiemedewerker, leggen we uit in deze blog.

Er bestaan veel vragen rondom de preventiemedewerker. Is het verplicht om zo iemand in dienst te hebben? Waar houdt een preventiemedewerker zich eigenlijk mee bezig? We hebben de meest voorkomende vragen (en nog belangrijker: de antwoorden) op een rij gezet.

Is een preventiemedewerker verplicht?

  • Ja, het is voor een bedrijf verplicht om een preventiemedewerker aan te stellen.
  • Elke bedrijf moet minimaal één preventiemedewerker aanwijzen
  • Als het bedrijf minder dan 25 medewerkers heeft, mag de werkgever de functie van preventiemedewerker zelf op zich nemen.
  • De preventiemedewerker moet intern worden aangewezen.

Prima. Maar wat is een preventiemedewerker?

  • De preventiemedewerker neemt een adviserende rol aan binnen uw bedrijf. De persoon fungeert dus onder andere als een aanspreekpunt voor de werkgever en de ondernemingsraad.
  • Ook zal de preventiemedewerker zich bezig moeten houden met het opstellen en naleven van de RI&E.
  • Tot slot is het verplicht om als preventiemedewerker samen te werken met de bedrijfsarts/arbodienst.

Preventiemedewerker opleiding

Wil je op het gebied van preventiemedewerkers niet voor verrassingen komen staan? Heb je behoefte aan informatie die glashelder uitlegt welke zaken er bij een preventiemedewerker komen kijken? BCS kan hierbij helpen. Onze opleiding tot preventiemedewerker zorgt ervoor dat je volledig up-to-date bent over deze onderwerpen.

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Salarisadministratie

BCS. Het geheel dat loont.