Is een preventiemedewerker verplicht?
Er bestaan veel vragen rondom de preventiemedewerker. Is het verplicht om er een in dienst te hebben? Waar houdt een preventiemedewerker zich eigenlijk mee bezig? Hoe word je preventiemedewerker? We hebben de meest voorkomende vragen (en nog belangrijker: de antwoorden) op een rij gezet.
Moet ik verplicht een preventiemedewerker in dienst hebben?
Ja, het is voor een bedrijf verplicht om minimaal één preventiemedewerker aan te stellen. Echter, indien het bedrijf minder dan 25 medewerkers heeft, mag de werkgever de functie van preventiemedewerker zelf op zich nemen.
Vallen er meerdere BV's onder één holding? Dan mag de aanstelling voor meerdere BV's gelden. De preventiemedewerker moet intern worden aangewezen.
Wat doet een preventiemedewerker precies?
De preventiemedewerker houdt zich bezig met de veiligheid en gezondheid binnen de organisatie. De medewerker neemt een adviserende rol aan binnen de organisatie en fungeert dus onder andere als een aanspreekpunt voor de werkgever en de ondernemingsraad.
Naast de adviserende rol houdt de preventiemedewerker zich ook bezig met het opstellen en naleven van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). De RI&E omvat een inventarisatie van alle gevaren en risico's binnen de organisatie.
Tot slot dienen de preventiemedewerker en bedrijfsarts nauw samen te werken op het gebied van preventie en ziekteverzuim. Deze samenwerking komt voort uit de vernieuwde versie van de Arbowet per 1 juli 2017. Het doel hiervan is om meer nadruk te leggen op preventie en het voorkomen van ongevallen en verzuim.
Hoe werkt dat als er veel werknemers op andere locaties werken?
Bij een aantal branches komt het voor dat werknemers op een andere locatie werken, bijvoorbeeld in de thuiszorg of logistiek. Het is dan belangrijk dat de werknemers goed geïnformeerd worden met behulp van instructies over hun arbeidsomstandigheden. Dat kunnen bijvoorbeeld instructies over een juiste werkhouding of veiligheid zijn of hulpmiddelen die worden aangeboden om het werk verantwoord uit te voeren. Dit kan de preventiemedewerker samen met de bedrijfsarts of arbodienst afstemmen.
Hoe word je preventiemedewerker?
Volgens de Arbowet moet je als werkgever met je personeel afstemmen wie er als preventiemedewerker wordt aangesteld en wat hierin zijn of haar rol is. Het kan raadzaam zijn om een cursus of opleiding te volgen tot preventiemedewerker om zo meer duidelijkheid te scheppen over wat de werkzaamheden zijn. Dit is echter niet verplicht, maar er wordt wel verwacht dat de medewerker voldoende kennis en ervaring heeft op het gebied van de risico's in de organisatie. Is deze kennis niet aanwezig, dan kan een opleiding of cursus een uitkomst bieden.
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.
HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering
Preview:
Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.