close

Zo maak je van het spreekuur van de bedrijfsarts een succes

Zo maak je van het spreekuur van de bedrijfsarts een succes
Natuurlijk heeft de bedrijfsarts te maken met regels omtrent privacy. Maar als werkgever kun je best het nodige doen om het maximale uit het spreekuur van de bedrijfsarts te halen. Lees hier de tips!
Zo maak je van het spreekuur van de bedrijfsarts een succes

Een bedrijfsarts kan je vanwege privacyredenen niet alles over de zieke werknemer vertellen. Maar als werkgever kun je zeker proberen het maximale te halen uit het spreekuur van de bedrijfsarts. Dit zijn de beste tips om dat te doen!

1. Schets de aard van de arbeidsrelatie

Meldt je werknemer zich heel regelmatig ziek? Spelen er andere zaken die een goede relatie in de weg staan? Kun je samen prima door één deur of is er sprake van enige frictie? Laat het de bedrijfsarts weten! De bedrijfsarts kan in ieder geval informeren hoe het gaat op de werkvloer en hoe het contact met leidinggevende en collega's is. Want als er problemen zijn, kan de bedrijfsarts adviseren om nog een onafhankelijke derde partij, zoals een mediator, in te schakelen om de lucht te klaren. De bedrijfsarts kan beoordelen of de relatie van invloed is op een (spoedige) re-integratie.

2. Geef aan wat je als werkgever verwacht van de bedrijfsarts

Werknemers die veel productiewerk doen, hebben over het algemeen een lagere motivatie om weer aan het werk te gaan dan bijvoorbeeld universitair geschoolde mensen met afwisselend werk. Als werkgever kun je bij de bedrijfsarts aangeven dat je verwacht dat hij of zij meer of minder coulant is ten opzichte van de werknemer. De werkgever kan best aangeven dat hij of zij verwacht dat de bedrijfsarts een werknemer op een bepaalde manier aanspreekt. Op die manier kun je een goede match maken tussen werkgever en bedrijfsarts. Uiteraard zal de bedrijfsarts gewoon zijn of haar werk doen en een onafhankelijke beoordeling neerleggen. Veel werkgevers willen graag kennismaken met de bedrijfsarts en dat is een goed idee.

3. Schakel de casemanager in voor het opstellen van de vraagstelling

Toegegeven, het is geen hogere wiskunde, maar veel werkgevers hebben hier problemen mee. Een casemanager werkt vaak met een aantal standaard vragen en bouwt daar, op basis van input uit de arbeidsrelatie en verwachtingen van de werkgever, extra vragen omheen.

4. BCS kan helpen

BCS kan adviseren en helpen bij de vraagstelling om goede input te geven richting de bedrijfsarts. De standaard vraagstelling is niet goed genoeg, het gaat juist om de punten daar omheen die het verschil kunnen maken. Informeer naar de mogelijkheden!

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog november 20, 2024

Preview:

Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.

• Blog november 20, 2024

HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering

Preview:

Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.

Modern werkgeverschap: keuzevrijheid en flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden

• Blog mei 27, 2024

Preview:

De rol van een HR Manager is tegenwoordig veel breder dan het uitvoeren van de personeelsadministratie, werving en selectie en behoud van de medewerkerstevredenheid. Het gaat bijvoorbeeld ook over inclusieve werkgelegenheid.

• Blog mei 27, 2024

Inclusieve werkgelegenheid: informatie voor HR Managers