Modern werkgeverschap: keuzevrijheid en flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden
Het is een flinke uitdaging om vandaag de dag nieuwe mensen te vinden en je bestaande medewerkers te behouden. Vooral ook omdat salaris lang niet meer het enige is dat telt. Werknemers verwachten van hun werkgever meer dan dat. Modern werkgeverschap, om precies te zijn. In dit artikel leggen we je uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.
Versla de krapte
De krapte op de arbeidsmarkt is onverminderd groot. Dat is al sinds 2021 het geval. Het vinden van geschikte werknemers is stap 1, maar dan komt stap 2 nog: je medewerkers tevreden houden, zodat ze bij jouw organisatie blijven. En mocht het dan toch zo zijn dat medewerkers vertrekken, wil je wel dat ze ambassadeur blijven voor je organisatie, zodat ze anderen aanbevelen om bij jou te gaan werken. Door een moderne werkgever te willen zijn, zet je jouw eerste stappen op weg naar het verslaan van de krapte op de arbeidsmarkt.
Wat is modern werkgeverschap?
Modern werkgeverschap houdt in dat je niet de eisen van de werkgever centraal zet, maar juist de wensen van de werknemer. Dit is dus een andere manier van denken. Niet: wat heb ik nodig om bepaalde bedrijfsprocessen te laten doorlopen of groeien? Maar: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik voldoe aan de wensen van de werknemer, terwijl dit niet ten koste gaat van mijn bedrijfsresultaten? Dat lijkt een hele omslag, maar juist door met je werknemers in gesprek te gaan over hun ambities, wensen of potentieel, zul je je bedrijf veel efficiënter kunnen inrichten.
Deze nieuwe manier van werken is dus veel meer een samenwerking tussen werkgever en werknemer dan wat je wellicht nu gewend bent. Bovendien leg je veel meer regie en verantwoordelijkheid over het invullen van de functie neer bij de werknemer. De medewerker kiest niet voor een baan, maar voor een loopbaan. Dat betekent dus dat je de werknemer ook de verantwoordelijkheid geeft en gunt om aan de bel te trekken als zij iets willen bespreken of iets anders willen zien. Modern werkgeverschap is daarnaast altijd maatwerk. Iedere werknemer heeft eigen doelen en ambities. Soms zijn het kleine veranderingen die dat mogelijk kunnen maken, terwijl bij een andere werknemer meer veranderingen vereist zijn.
Steeds meer bedrijven en organisaties zetten een stap richting modern werkgeverschap. Zo ook binnen overheden. Modern werkgeverschap wordt dus meer en meer de norm.
Waarom is modern werkgeverschap zo belangrijk?
Als werkgever moet je je, zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van werknemers. Zo vind en behoud je de juiste mensen, en kun je bovendien werken aan het verlagen van het verzuim binnen jouw organisatie. Met goed en modern werkgeverschap onderscheid jij je van je concurrenten. Bovendien zetten tevreden medewerkers zich harder in voor jouw bedrijf, waardoor het ook op je bedrijfsresultaten een positieve invloed zal hebben. Modern werkgeverschap is hiervoor cruciaal.
Voorbeelden van modern werkgeverschap
Transparante communicatie
Zowel persoonlijke communicatie tussen jou en je collega’s als communicatie over bijvoorbeeld bedrijfsbeslissingen, -doelstellingen of -resultaten hoort transparant te zijn. Geen enorm lange documenten meer met moeilijk taalgebruik. Een werknemer hoort duidelijk te weten wat is besloten, waar hij recht op heeft of welke voorwaarden allemaal voor hem gelden (verzekeringen, vergoedingen, declaraties, opleidingsmogelijkheden, verlof, etc.). Denk bijvoorbeeld aan een overzichtelijke infographic als personeelsreglement in plaats van een lang pdf-document.
Lol maken is ook belangrijk
Vergeet niet dat er binnen modern werkgeverschap ook ruimte moet zijn voor gezelligheid en/ of bedrijfsuitjes. Een baan moet namelijk meer worden dan werken op zich. Ontspannen hoort bij het leven, en zeker ook in professionele sfeer. Dit draagt bij aan het werkgeluk en de tevredenheid van een individuele medewerker, en versterkt het teamgevoel van je organisatie. Zie je het niet zitten om dit zelf te doen? Stel dan een aantal collega’s aan als verantwoordelijken hiervoor en gun ze ook de tijd om dit goed op te pakken.
Aandacht voor opleidingen en doorgroeien
Modern werkgeverschap betekent voor de meeste werknemers dat er mogelijkheden geboden worden om door te groeien en verder te ontwikkelen. Daar zijn opleidingen, cursussen of workshops natuurlijk bij uitstek geschikt voor. Besluit je om je medewerker hierin tegemoet te komen? Dan is dat natuurlijk een hele investering. Besef je daarbij wel dat een opleiding voor de werknemer jou ook veel nieuwe kennis oplevert die van pas kan komen binnen je organisatie. De investering is dus minder kostbaar dan deze lijkt, en wellicht verdien je het juist al heel snel terug.
Flexibele arbeidsvoorwaarden
De werknemers van nu zijn vooral op zoek naar mogelijkheden en extra faciliteiten die vanuit een werkgever voor hen geregeld kunnen worden. Denk aan opleidingsbudgetten, extra verlof, een leaseauto of fietsplan, het opbouwen van pensioen, mogelijkheid tot hybride werken, en ga zo maar door! Besteed hier dus net zo veel aandacht aan als aan je primaire arbeidsvoorwaarden wanneer je in gesprek bent met je medewerkers. En zorg dat je medewerkers op de hoogte zijn van alle mogelijkheden die deze voorwaarden hen bieden.
10 voorbeelden van flexibele arbeidsvoorwaarden
- Zelf je werkuren mogen indelen (handig voor ouders van jonge kinderen)
- Cursussen en coaching (stel een bedrag beschikbaar voor persoonlijke ontwikkeling)
- Meer vrije dagen (zelf extra verlof of een langere vakantie inplannen)
- Thuis verduurzamen (energiebesparing meefinancieren)
- Fiets van de zaak (elektrisch of niet, als het maar voor woon-werkverkeer is)
- Sabbatical sparen (uren opsparen voor de mensen die op wereldreis willen)
- Sporten op de zaak (of een fitness abonnement betalen)
- Extra mobiliteitsbudget (wie wil er nu niet 1e klas reizen?)
- Thuiswerkplek financieren (hybride werken wordt immers steeds normaler)
- Extra loon uit je budget (wat ze overhouden, kun je natuurlijk gewoon overmaken)