close

AI in HR: de route naar
AI-geletterdheid

Case BCS Learning X BPD 2

Voor veel organisaties wordt AI (Artificial Intelligence) steeds belangrijker om efficiënter te werken, slimmer te groeien en innovatie te omarmen. Maar met zoveel potentie komt ook de vraag: hoe zorg je ervoor dat AI goed begrepen en verantwoord toegepast wordt binnen de eigen organisatie? Hier komt de rol van HR in beeld!

Case BCS Learning X BPD 2

Wat AI kan betekenen voor HR

HR maakt impact. Of het nu gaat om het juiste talent aan boord halen, medewerkers ontwikkelen, een positieve cultuur waarborgen en processen stroomlijnen. Inmiddels worden steeds meer HR-taken gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Ook AI gaat steeds meer een rol van betekenis spelen, met name door het snel verwerken van grote hoeveelheden data. AI kan verbanden leggen, afwijkingen herkennen en zelfs kansen identificeren.

Europese AI-wetgeving

Voordat we verder inzoomen op de rol die HR kan pakken bij het succesvol opzetten van AI binnen de organisatie – en dat is een mooie rol – eerst wat theorie. In augustus vorig jaar heeft de Europese Unie een nieuwe wet ingevoerd, de AI-verordening (ook wel de European AI Act genoemd). De AI-verordening stelt regels voor het gebruik van kunstmatige intelligentie binnen de EU. Deze wet moet ervoor zorgen dat AI-systemen veilig zijn én veilig gebruikt worden. AI-geletterdheid wordt een must.

Wat is AI-geletterdheid?

Ervoor zorgen dat je medewerkers de basisprincipes van AI begrijpen, weten hoe AI-systemen te gebruiken en bewust zijn van de mogelijkheden en risico’s. Dat is AI-geletterdheid. Je mag een bepaalde mate van AI-geletterdheid van jouw medewerkers verwachten, maar tegelijkertijd heb je als organisatie ook de plicht om je personeel voldoende kennis over AI bij te brengen. Vanaf 1 februari 2025 is AI-geletterdheid zelfs een verplichting vanuit de Europese AI-verordening.

AI-geletterdheid is belangrijk, want:

  • Het draagt bij aan verantwoorde besluitwording. Werknemers kunnen weloverwogen keuzes maken over het gebruik van AI in hun werk.
  • Risico’s worden verkleind, omdat fouten of vooringenomenheden in AI-systemen sneller worden herkend.
  • Door transparantie en begrip te creëren, ontstaat meer vertrouwen in AI-technologie.

De rol van HR in succesvolle AI-geletterdheid

AI succesvol inzetten vraagt om meer dan technologie alleen. Het draait ook om vertrouwen en acceptatie. Hier ligt een belangrijke kans voor HR. Waarom? HR is bij uitstek de afdeling die zowel dicht bij de medewerkers als bij het management staat. Hierdoor kan HR een brug slaan tussen technologie en mensen. Door het voortouw te nemen, kan HR een cultuur creëren waarin AI-geletterdheid vanzelfsprekend is, waarin medewerkers niet alleen begrijpen wat AI is, maar ook hoe ze het succesvol kunnen inzetten in hun eigen werk.

1. Breng behoeftes in kaart

Breng als eerste in kaart welke AI-behoeftes er zijn binnen jouw organisatie. Afdelingen zoals ICT en marketing hebben bijvoorbeeld meer of andere AI-wensen dan team Finance. Betrek je mensen bij dit proces, bijvoorbeeld door een werkgroep op te starten. Misschien kennen je medewerkers wel goede AI-tools of gebruiken ze deze al.

2. Stel kaders vast

Heb je de wensen en behoeften in kaart gebracht? Ga dan kijken naar passende AI-tools en -systemen. Inventariseer de systemen die je gaat gebruiken, hoe deze werken en voor welk doel je deze systemen inzet. Stel kaders vast en controleer regelmatig of deze worden gehandhaafd binnen de organisatie. In onze vorige blog over AI benoemen we een aantal AI-soorten om mee aan de slag te gaan.

3. Leren en bewustwording

AI-geletterdheid begint bij kennis. Ontwikkel trainingen en workshops over het gebruik van AI, de kansen en risico’s. Maak daarbij de link naar de praktijk: hoe kan AI helpen in het dagelijkse werk. AI kan heel veel, maar er zijn risico’s. Alles wat je upload in AI, wordt ook bewaard door AI. Ons advies: alles wat ook maar enigszins naar een persoon kan verwijzen, gebruik je niet in AI!

4. Monitor voortgang en verzamel feedback

Laat medewerkers vooral AI ervaren door verschillende tools te gebruiken, maar voer regelmatig risicobeoordelingen uit en zorg voor naleving van ethische richtlijnen. AI ontwikkelt zich razendsnel en medewerkers zullen zelf ook nieuwe tools ontdekken.

Kansen en verantwoordelijkheid

AI biedt enorme kansen, ook voor HR, maar vraagt tegelijkertijd om een bewuste aanpak en een voortdurend kritische blik. Omdat de HR-afdeling een centrale plek inneemt binnen organisaties, ligt er een belangrijke rol voor HR in het ontwikkelen van AI-geletterdheid. Bovendien kan HR zelf het goede voorbeeld nemen door AI in te zetten in de eigen processen. Denk aan geautomatiseerde werving en nauwkeurige data-analyse.

Door de lead te nemen in AI-geletterdheid en de juiste tools en kennis te bieden, kan HR de weg vrijmaken voor een toekomst waarin AI en menselijk talent hand in hand gaan. HR heeft de sleutel tot succesvolle AI-geletterdheid. Durft jouw HR-afdeling deze rol op zich te nemen?

Coverafbeelding whitepaper hr4 0

Zelf aan de slag met toekomstgericht HR-beleid? Download ons whitepaper!