close

Bijzonder uitstel betaling: zo werkt het

Bijzonder uitstel betaling
De uitbraak van het coronavirus in Nederland (en de rest van de wereld) heeft grote gevolgen voor werkgevers. Zij kunnen ter overbrugging een Bijzonder uitstel betaling aanvragen. We nemen in deze blog stap voor stap door hoe je dat doet.
Bijzonder uitstel betaling

Wat is bijzonder uitstel betaling?

Door de coronacrisis hebben veel bedrijven het moeilijk en betalingsproblemen gekregen. De overheid wil voorkomen dat er te veel bedrijven failliet gaan en heeft daarom besloten dat je als bedrijf bijzonder uitstel kan aanvragen op betaling van verschillende belastingen.

Hoe werkt bijzonder uitstel betaling?

1. Doe op tijd loonaangifte

Het UWV heeft de gegevens uit de aangiftes loonheffingen nodig voor de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Via Mijn Belastingdienst Zakelijk kun je de Loonaangiften over 2020 en 2021 via het portaal uitvoeren.

2. Melding van betalingsonmacht

Ben je een commerciële onderneming, die een rechtspersoon is en onder de vennootschapsbelasting valt, doe dan binnen twee weken NA betalingstermijn een Melding van Betalingsonmacht. Bekijk en download deze brochure van de belastingdienst. Je kan betalingsonmacht ook rechtstreeks digitaal melden. Daarvoor kun je het meldingsformulier gebruiken. Het formulier staat in: Inloggen voor ondernemers. Als je niet digitaal meldt, kun je de betalingsonmacht ook melden met het formulier Mededeling inzake betalingsonmacht. Dit formulier kun je downloaden via belastingdienst.nl.

3. Vraag uitstel van betaling aan

Vraag na ontvangst van de AANSLAG uitstel van betaling aan voor de komende drie maanden. (Stel: dit doe je op 21 april). Stuur de brief naar: Belastingdienst, Postbus 100, 6400 AC Heerlen. Noem in de brief in ieder geval het kenmerk van de belastingaanslag. Je kan dit ook online bijzonder uitstel van betaling doen via de belastingdienst.

4. Betaal binnen drie maanden

Betaal binnen drie maanden, in ons voorbeeld dus voor 21 juli, alle aanslagen waarvan de betalingstermijn is verlopen.

Te weinig tijd?

Mogelijk is een betalingsuitstel van drie maanden te kort. Je kunt ook voor een langere periode uitstel aanvragen. De belastingdienst vraagt je dan om nog aanvullende informatie aan te leveren (eventueel een verklaring van een derde deskundige). Hierover zal nog verdere informatie komen via de website van de belastingdienst.

Meer informatie nodig of kom je er niet uit? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog november 20, 2024

Preview:

Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.

• Blog november 20, 2024

HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering

Preview:

Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.

Modern werkgeverschap: keuzevrijheid en flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden

• Blog mei 27, 2024

Preview:

De rol van een HR Manager is tegenwoordig veel breder dan het uitvoeren van de personeelsadministratie, werving en selectie en behoud van de medewerkerstevredenheid. Het gaat bijvoorbeeld ook over inclusieve werkgelegenheid.

• Blog mei 27, 2024

Inclusieve werkgelegenheid: informatie voor HR Managers