Bijzonder uitstel betaling: zo werkt het
Wat is bijzonder uitstel betaling?
Door de coronacrisis hebben veel bedrijven het moeilijk en betalingsproblemen gekregen. De overheid wil voorkomen dat er te veel bedrijven failliet gaan en heeft daarom besloten dat je als bedrijf bijzonder uitstel kan aanvragen op betaling van verschillende belastingen.
Hoe werkt bijzonder uitstel betaling?
1. Doe op tijd loonaangifte
Het UWV heeft de gegevens uit de aangiftes loonheffingen nodig voor de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Via Mijn Belastingdienst Zakelijk kun je de Loonaangiften over 2020 en 2021 via het portaal uitvoeren.
2. Melding van betalingsonmacht
Ben je een commerciële onderneming, die een rechtspersoon is en onder de vennootschapsbelasting valt, doe dan binnen twee weken NA betalingstermijn een Melding van Betalingsonmacht. Bekijk en download deze brochure van de belastingdienst. Je kan betalingsonmacht ook rechtstreeks digitaal melden. Daarvoor kun je het meldingsformulier gebruiken. Het formulier staat in: Inloggen voor ondernemers. Als je niet digitaal meldt, kun je de betalingsonmacht ook melden met het formulier Mededeling inzake betalingsonmacht. Dit formulier kun je downloaden via belastingdienst.nl.
3. Vraag uitstel van betaling aan
Vraag na ontvangst van de AANSLAG uitstel van betaling aan voor de komende drie maanden. (Stel: dit doe je op 21 april). Stuur de brief naar: Belastingdienst, Postbus 100, 6400 AC Heerlen. Noem in de brief in ieder geval het kenmerk van de belastingaanslag. Je kan dit ook online bijzonder uitstel van betaling doen via de belastingdienst.
4. Betaal binnen drie maanden
Betaal binnen drie maanden, in ons voorbeeld dus voor 21 juli, alle aanslagen waarvan de betalingstermijn is verlopen.
Te weinig tijd?
Mogelijk is een betalingsuitstel van drie maanden te kort. Je kunt ook voor een langere periode uitstel aanvragen. De belastingdienst vraagt je dan om nog aanvullende informatie aan te leveren (eventueel een verklaring van een derde deskundige). Hierover zal nog verdere informatie komen via de website van de belastingdienst.
Meer informatie nodig of kom je er niet uit? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.
HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering
Preview:
Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.