Bijzonder uitstel betaling: zo werkt het
Wat is bijzonder uitstel betaling?
Door de coronacrisis hebben veel bedrijven het moeilijk en betalingsproblemen gekregen. De overheid wil voorkomen dat er te veel bedrijven failliet gaan en heeft daarom besloten dat je als bedrijf bijzonder uitstel kan aanvragen op betaling van verschillende belastingen.
Hoe werkt bijzonder uitstel betaling?
1. Doe op tijd loonaangifte
Het UWV heeft de gegevens uit de aangiftes loonheffingen nodig voor de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Via Mijn Belastingdienst Zakelijk kun je de Loonaangiften over 2020 en 2021 via het portaal uitvoeren.
2. Melding van betalingsonmacht
Ben je een commerciële onderneming, die een rechtspersoon is en onder de vennootschapsbelasting valt, doe dan binnen twee weken NA betalingstermijn een Melding van Betalingsonmacht. Bekijk en download deze brochure van de belastingdienst. Je kan betalingsonmacht ook rechtstreeks digitaal melden. Daarvoor kun je het meldingsformulier gebruiken. Het formulier staat in: Inloggen voor ondernemers. Als je niet digitaal meldt, kun je de betalingsonmacht ook melden met het formulier Mededeling inzake betalingsonmacht. Dit formulier kun je downloaden via belastingdienst.nl.
3. Vraag uitstel van betaling aan
Vraag na ontvangst van de AANSLAG uitstel van betaling aan voor de komende drie maanden. (Stel: dit doe je op 21 april). Stuur de brief naar: Belastingdienst, Postbus 100, 6400 AC Heerlen. Noem in de brief in ieder geval het kenmerk van de belastingaanslag. Je kan dit ook online bijzonder uitstel van betaling doen via de belastingdienst.
4. Betaal binnen drie maanden
Betaal binnen drie maanden, in ons voorbeeld dus voor 21 juli, alle aanslagen waarvan de betalingstermijn is verlopen.
Te weinig tijd?
Mogelijk is een betalingsuitstel van drie maanden te kort. Je kunt ook voor een langere periode uitstel aanvragen. De belastingdienst vraagt je dan om nog aanvullende informatie aan te leveren (eventueel een verklaring van een derde deskundige). Hierover zal nog verdere informatie komen via de website van de belastingdienst.
Meer informatie nodig of kom je er niet uit? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Als werkgever heb je veel verantwoordelijkheden, waaronder het correct omgaan met overuren en het uitbetalen hiervan. Maar hoe werkt dit precies, welke regels zitten hier aan vast en welke opties heb je allemaal? Met de juiste kennis kun je een eerlijke en transparante werkomgeving creëren voor je werknemers. In deze blog zetten we daarom alles wat je moet weten over het uitbetalen van overuren voor je op een rij.
Overuren uitbetalen: Alles wat je als werkgever moet weten
Preview:
Ook dit jaar zijn er weer veranderingen zijn op het gebied van arbeidsongeschiktheidsfondsen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de Aof-premie. Deze wordt jaarlijks vastgesteld en herberekend. Maar hoe werkt dit precies, geldt voor jou het lage of hoge tarief en wat betekent dit voor jou als werkgever? In deze blog lees je alles wat je hierover moet weten.
Aof-premie 2024: Alles wat je moet weten
Preview:
In de volksmond heet het nog altijd de loonbelastingverklaring, de echte naam is opgaaf gegevens voor de loonheffingen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om bepaalde gegevens op te vragen die nodig zijn voor het inhouden van de loonheffingen. Hoe vul je de opgave gegevens voor de loonheffingen precies in en waarom is deze verklaring zo belangrijk? In deze blog zetten we alles voor je op een rij.