close

De personeelsadministratie: wat moet je allemaal bijhouden?

BCS vacatures werving en selectie
Ben je net lekker aan het ondernemen, komt de personeelsadministratie om de hoek kijken. Een klusje waar je niet per se op zit te wachten. Maar het is wel belangrijk. De Belastingdienst verplicht je namelijk om als werkgever je personeelsdossier en salarisadministratie bij te houden. Daarnaast moet je een dossier van je werknemer kunnen laten zien, wanneer je deze wilt ontslaan. Het voorkomt een hoop gedoe en hoge kosten, maar ook is het fijn om in een systeem overzicht van je werknemers te hebben rondom bijvoorbeeld ziekteverzuim en verlofafspraken.
BCS vacatures werving en selectie

Wat moet je bijhouden in de personeelsadministratie?

Als je je personeelsadministratie gaat bijhouden, moet je de volgende onderdelen in de personeelsdossiers opnemen.

  • NAW-gegevens
  • Kopie van identiteitsbewijs
  • Verslagen van functioneringsgesprekken en beoordelingen
  • Notities over waarschuwingen of verbeterplannen
  • Afspraken over scholing
  • Afspraken over loonwijzigingen en eventuele bonussen

Het is belangrijk dat je onder meer de notities en verslagen formeel en feitelijk schrijft. Het personeelsdossier is namelijk niet alleen voor de werkgever; ook werknemers hebben inzagerecht. Schrijf dus niet te emotioneel over die ene felle discussie die je tijdens het functioneringsgesprek met je werknemer hebt gevoerd, maar blijf objectief.

Wat valt er verder onder de personeelsadministratie?

Naast bovengenoemde verplichte onderdelen, bevat de personeelsadministratie vaak nog uit individuele dossiers met alle persoonsgebonden gegevens en gemaakte afspraken tussen werkgever en werknemer. Denk hierbij aan:

  • Arbeidscontracten en functieomschrijvingen
  • Verlof- en verzuimregistratie
  • Verstrekkingen van werkgever aan werknemer, zoals telefoons, tablets of laptops
  • Regelingen rondom auto, pensioen of ziektekosten

Bovendien valt een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) onder de personeelsadministratie. Met een RI&E worden de arbeidsrisico’s binnen een bedrijf of organisaties in kaart gebracht. Het doel is om met deze inzichten gezondheidsklachten en ongevallen te voorkomen.

Wat mag je NIET bijhouden in de personeelsadministratie?

Let op dat je ook weer niet te veel bijhoudt in je personeelsadministratie. Sommige gegevens van werknemers zijn namelijk zelfs verboden om bij te houden in je systeem. Zo mag je niet in het dossier registreren dat een werknemer bijvoorbeeld zijn enkelbanden heeft gescheurd tijdens een voetbalwedstrijd, omdat dat medisch is. De volgende gegevens mag je niet bijhouden in je personeelsadministratie systeem:

  • Medische gegevens
  • Strafrechtelijke gegevens
  • Godsdienst
  • Lidmaatschappen bij vakbonden
Preventiemedewerker verplicht BCS

Personeelsdossiers en de AVG

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) hebben ook een aantal voorwaarden vastgelegd betreffende het aanleggen van personeelsdossiers. Zo mag een personeelsdossier alleen aangelegd worden als dat noodzakelijk is om een arbeidsovereenkomst uit te voeren. Uiteraard moet er te allen tijde rekening gehouden worden met de privacy van werknemers.

De AVG stelt vast dat de persoonsgegevens van werknemers niet langer bewaard mogen worden dan noodzakelijk is, ze passend beveiligd moeten worden en dat werknemers de mogelijkheid moeten hebben om hun gegevens in te zien of te verwijderen. Meer informatie hierover vind je hier.

De mogelijkheden rondom personeelsadministratie

Iedere organisatie heeft de personeelsadministratie vaak op een andere manier ingericht. Afhankelijk van een aantal factoren, zijn er grofweg drie opties:

1. De personeelsadministratie uitbesteden

Als je liever jouw tijd besteed aan de core business van je bedrijf, en je bent niet in de mogelijkheid of situatie om iemand in dienst te nemen voor de personeelsadministratie, is het een slimme keus om deze uit te besteden aan een externe. Zij zijn op de hoogte van de juiste kennis, relevante wet- en regelgeving en nemen alles voor je uit handen. Ook kun je personeel met vragen direct naar deze externe doorsturen, waardoor je zelf veel tijd overhoudt voor andere zaken.

2. De personeelsadministratie zelf doen

Dit is de goedkoopste optie, maar vaak ook de meest complexe. Personeelsadministratie is echt een vak apart en bovendien veranderen regels en wetten rondom arbeid nogal vaak en snel. Niet voldoen aan de juiste regels leidt al snel tot hoge boetes waardoor deze manier je uiteindelijk alsnog duur kan komen te staan. Heb je zelf wel de juiste kennis? En bovendien tijd om je hierin te blijven verdiepen? En vind je het leuk om hiermee bezig te zijn? Dan is dit een prima keuze.

3. Een administrateur in dienst nemen

Verwacht je veel te gaan groeien de komende tijd qua medewerkers aantal? Dan kan het lonen om ook iemand in dienst te nemen die de gehele personeelsadministratie voor je medewerkers gaan uitvoeren. Denk aan een salarisprofessional of HR-medewerker. In veel groeiende organisaties is dit een veelgemaakte keuze. Bovendien kun je ervoor kiezen om eerst parttime iemand aan te nemen. Zo hoef je je geen zorgen te maken dat er niet voldoende werk komt te liggen bij deze nieuwe medewerker.

Er zijn meerdere factoren die bepalen welke keuze het beste bij een bedrijf of organisatie valt. Hierbij kun je denken aan:

  • Kennis, tijd en motivatie van werknemer(s)
  • De kosten van uitbesteden
  • Beschikbare budget voor het uitbesteden van personeelsadministratie
  • Grootte van het bedrijf, aantal medewerkers en huidige of beoogde omzet
  • Complexiteit van de personeelsadministratie

Personeelsadministratie automatiseren

Een personeelsadministratie dient regelmatig geüpdatet te worden. Het is daarom handig om het dossier digitaal te beheren via een systeem. Onze personeelsadministratie software biedt meerdere functionaliteiten die het leven van een werkgever een stuk makkelijker maken. Zo is het systeem altijd conform de meest recente wet- en regelgeving en dus jouw personeelsadministratie ook. Daarnaast kun je er opleidingen, ontwikkelplannen en verstrekte bedrijfseigendommen in vast laten leggen. Én kun je slimme signaleringen ontvangen bij onder meer een leeftijdsverhoging, beoordelingsgesprek, dienstjubileum, einddatum van arbeidscontract en wijzigingen in de cao.

Meer weten over alle mogelijkheden? Neem contact met ons op of vraag direct jouw demo in!

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog november 20, 2024

Preview:

Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.

• Blog november 20, 2024

HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering

Preview:

Al een aantal jaar zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Dat maakt het moeilijker om passend personeel te vinden. Er zijn diverse manieren waarop je als werkgever zo onderscheidend kunt worden dat nieuwe werknemers graag bij je komen solliciteren. Eén van die manieren is door flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden.

Organisaties met flexibele arbeidsvoorwaarden hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt

Preview:

Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.

Modern werkgeverschap: keuzevrijheid en flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden