close

De personeelsadministratie: wat moet je allemaal bijhouden?

BCS vacatures werving en selectie
Ben je net lekker aan het ondernemen, komt de personeelsadministratie om de hoek kijken. Een klusje waar je niet per se op zit te wachten. Maar het is wel belangrijk. De Belastingdienst verplicht je namelijk om als werkgever je personeelsdossier en salarisadministratie bij te houden. Daarnaast moet je een dossier van je werknemer kunnen laten zien, wanneer je deze wilt ontslaan. Het voorkomt een hoop gedoe en hoge kosten, maar ook is het fijn om in een systeem overzicht van je werknemers te hebben rondom bijvoorbeeld ziekteverzuim en verlofafspraken.
BCS vacatures werving en selectie

Wat moet je bijhouden in de personeelsadministratie?

Als je je personeelsadministratie gaat bijhouden, moet je de volgende onderdelen in de personeelsdossiers opnemen.

  • NAW-gegevens
  • Kopie van identiteitsbewijs
  • Verslagen van functioneringsgesprekken en beoordelingen
  • Notities over waarschuwingen of verbeterplannen
  • Afspraken over scholing
  • Afspraken over loonwijzigingen en eventuele bonussen

Het is belangrijk dat je onder meer de notities en verslagen formeel en feitelijk schrijft. Het personeelsdossier is namelijk niet alleen voor de werkgever; ook werknemers hebben inzagerecht. Schrijf dus niet te emotioneel over die ene felle discussie die je tijdens het functioneringsgesprek met je werknemer hebt gevoerd, maar blijf objectief.

Wat valt er verder onder de personeelsadministratie?

Naast bovengenoemde verplichte onderdelen, bevat de personeelsadministratie vaak nog uit individuele dossiers met alle persoonsgebonden gegevens en gemaakte afspraken tussen werkgever en werknemer. Denk hierbij aan:

  • Arbeidscontracten en functieomschrijvingen
  • Verlof- en verzuimregistratie
  • Verstrekkingen van werkgever aan werknemer, zoals telefoons, tablets of laptops
  • Regelingen rondom auto, pensioen of ziektekosten

Bovendien valt een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) onder de personeelsadministratie. Met een RI&E worden de arbeidsrisico’s binnen een bedrijf of organisaties in kaart gebracht. Het doel is om met deze inzichten gezondheidsklachten en ongevallen te voorkomen.

Wat mag je NIET bijhouden in de personeelsadministratie?

Let op dat je ook weer niet te veel bijhoudt in je personeelsadministratie. Sommige gegevens van werknemers zijn namelijk zelfs verboden om bij te houden in je systeem. Zo mag je niet in het dossier registreren dat een werknemer bijvoorbeeld zijn enkelbanden heeft gescheurd tijdens een voetbalwedstrijd, omdat dat medisch is. De volgende gegevens mag je niet bijhouden in je personeelsadministratie systeem:

  • Medische gegevens
  • Strafrechtelijke gegevens
  • Godsdienst
  • Lidmaatschappen bij vakbonden
Preventiemedewerker verplicht BCS

Personeelsdossiers en de AVG

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) hebben ook een aantal voorwaarden vastgelegd betreffende het aanleggen van personeelsdossiers. Zo mag een personeelsdossier alleen aangelegd worden als dat noodzakelijk is om een arbeidsovereenkomst uit te voeren. Uiteraard moet er te allen tijde rekening gehouden worden met de privacy van werknemers.

De AVG stelt vast dat de persoonsgegevens van werknemers niet langer bewaard mogen worden dan noodzakelijk is, ze passend beveiligd moeten worden en dat werknemers de mogelijkheid moeten hebben om hun gegevens in te zien of te verwijderen. Meer informatie hierover vind je hier.

De mogelijkheden rondom personeelsadministratie

Iedere organisatie heeft de personeelsadministratie vaak op een andere manier ingericht. Afhankelijk van een aantal factoren, zijn er grofweg drie opties:

1. De personeelsadministratie uitbesteden

Als je liever jouw tijd besteed aan de core business van je bedrijf, en je bent niet in de mogelijkheid of situatie om iemand in dienst te nemen voor de personeelsadministratie, is het een slimme keus om deze uit te besteden aan een externe. Zij zijn op de hoogte van de juiste kennis, relevante wet- en regelgeving en nemen alles voor je uit handen. Ook kun je personeel met vragen direct naar deze externe doorsturen, waardoor je zelf veel tijd overhoudt voor andere zaken.

2. De personeelsadministratie zelf doen

Dit is de goedkoopste optie, maar vaak ook de meest complexe. Personeelsadministratie is echt een vak apart en bovendien veranderen regels en wetten rondom arbeid nogal vaak en snel. Niet voldoen aan de juiste regels leidt al snel tot hoge boetes waardoor deze manier je uiteindelijk alsnog duur kan komen te staan. Heb je zelf wel de juiste kennis? En bovendien tijd om je hierin te blijven verdiepen? En vind je het leuk om hiermee bezig te zijn? Dan is dit een prima keuze.

3. Een administrateur in dienst nemen

Verwacht je veel te gaan groeien de komende tijd qua medewerkers aantal? Dan kan het lonen om ook iemand in dienst te nemen die de gehele personeelsadministratie voor je medewerkers gaan uitvoeren. Denk aan een salarisprofessional of HR-medewerker. In veel groeiende organisaties is dit een veelgemaakte keuze. Bovendien kun je ervoor kiezen om eerst parttime iemand aan te nemen. Zo hoef je je geen zorgen te maken dat er niet voldoende werk komt te liggen bij deze nieuwe medewerker.

Er zijn meerdere factoren die bepalen welke keuze het beste bij een bedrijf of organisatie valt. Hierbij kun je denken aan:

  • Kennis, tijd en motivatie van werknemer(s)
  • De kosten van uitbesteden
  • Beschikbare budget voor het uitbesteden van personeelsadministratie
  • Grootte van het bedrijf, aantal medewerkers en huidige of beoogde omzet
  • Complexiteit van de personeelsadministratie

Personeelsadministratie automatiseren

Een personeelsadministratie dient regelmatig geüpdatet te worden. Het is daarom handig om het dossier digitaal te beheren via een systeem. Onze personeelsadministratie software biedt meerdere functionaliteiten die het leven van een werkgever een stuk makkelijker maken. Zo is het systeem altijd conform de meest recente wet- en regelgeving en dus jouw personeelsadministratie ook. Daarnaast kun je er opleidingen, ontwikkelplannen en verstrekte bedrijfseigendommen in vast laten leggen. Én kun je slimme signaleringen ontvangen bij onder meer een leeftijdsverhoging, beoordelingsgesprek, dienstjubileum, einddatum van arbeidscontract en wijzigingen in de cao.

Meer weten over alle mogelijkheden? Neem contact met ons op of vraag direct jouw demo in!

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog april 23, 2024

Preview:

Na meerdere keren te zijn uitgesteld, is het nu eindelijk zover en moeten grotere bedrijven vanaf 1 juli 2024 hun CO2-uitstoot op het gebied van gereden kilometers rapporteren. Over de rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM) bestaat nog heel wat onduidelijkheid, zo ervaren wij in de praktijk.

• Blog april 23, 2024

Onduidelijkheid over CO2-rapportage uitgelegd

Preview:

Als werkgever heb je veel verantwoordelijkheden, waaronder het correct omgaan met overuren en het uitbetalen hiervan. Maar hoe werkt dit precies, welke regels zitten hier aan vast en welke opties heb je allemaal? Met de juiste kennis kun je een eerlijke en transparante werkomgeving creëren voor je werknemers. In deze blog zetten we daarom alles wat je moet weten over het uitbetalen van overuren voor je op een rij.

Overuren uitbetalen: Alles wat je als werkgever moet weten

• Blog maart 18, 2024

Preview:

Ook dit jaar zijn er weer veranderingen zijn op het gebied van arbeidsongeschiktheidsfondsen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de Aof-premie. Deze wordt jaarlijks vastgesteld en herberekend. Maar hoe werkt dit precies, geldt voor jou het lage of hoge tarief en wat betekent dit voor jou als werkgever? In deze blog lees je alles wat je hierover moet weten.

• Blog maart 18, 2024

Aof-premie 2024: Alles wat je moet weten