Organisaties met flexibele arbeidsvoorwaarden hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt
Al jaren zijn er meer vacatures dan werklozen. Met die krapte op de arbeidsmarkt is het moeilijk voor veel organisaties om de juiste mensen te vinden. Er zijn diverse manieren waarop je als werkgever zo onderscheidend kunt worden dat nieuwe werknemers graag bij je komen solliciteren. Eén van die manieren is door flexibele arbeidsvoorwaarden te bieden. Wat dat zijn en wat de voordelen zijn, leggen we je graag uit in dit artikel.
Maatwerk voor medewerkers
Modern werkgeverschap is maatwerk. Geen werknemer is hetzelfde (en dat is maar goed ook) en ook de wensen, doelen en ambities van je werknemers zullen dus uiteenlopen. De moderne werkgever is zich ervan bewust dat de verschillen tussen medewerkers juist bijdragen aan de organisatie en organisatiecultuur!
Ga met je medewerkers in gesprek om te achterhalen waar hun wensen en ambities liggen. En maak hier geen standaard functionerings- of beoordelingsgesprek van zoals we die kennen. Die gesprekken zijn namelijk altijd gericht op het functioneren van een medewerker in de rol hoe jij die als werkgever voor je ziet, in plaats van juist uit te gaan van hun voorkeuren en wensen. Bespreek dus wat de werknemer, los van de rol en functie op dit moment, nog zou willen bereiken. Waar zien zij zichzelf over 5 jaar, en hoe kun jij daar als werkgever in bijdragen?
Je zult vanzelf merken dat de antwoorden heel erg uiteen zullen liggen. En dat is juist het fijne aan deze aanpak. Het kost even wat tijd om alles te achterhalen, maar juist nu kun je als werkgever aansluiten bij je medewerkers en de tevredenheid verhogen. De ene werknemer zal nog veel ambities hebben om door te groeien in de huidige functie of een overstap te maken naar een andere rol. Een ander wil misschien vaker thuiswerken, extra vakantiedagen of meer teamuitjes. Allemaal goed, en allemaal belangrijk!
Flexibiliteit is de toekomst
Door te kiezen voor flexibele arbeidsvoorwaarden, ben je klaar voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Juist door met je werknemers in gesprek te gaan over hun ambities, wensen of potentieel, zul je je bedrijf veel efficiënter kunnen inrichten. Het levert je dus uiteindelijk veel meer op dan je erin investeert. Natuurlijk zul je aan het begin veel tijd in deze manier van werken stoppen, maar dat levert het op het gebied van loyaliteit en efficiëntie zeker weer op.
Iedere werknemer heeft eigen doelen en ambities. Soms zijn het kleine veranderingen die dat mogelijk kunnen maken, terwijl bij een andere werknemer meer veranderingen vereist zijn. Die flexibiliteit is de toekomst. Vooral als je de juiste mensen wilt vinden en behouden.
Dat brengt ons meteen bij het belang van deze voorwaarden. In veel gevallen verwacht men nog dat het salaris, en andere primaire arbeidsvoorwaarden, het belangrijkst zijn voor een medewerker, of doorslaggevend voor een sollicitant. Maar dit is echt al een hele tijd niet meer zo! De werknemers van nu zijn vooral op zoek naar de mogelijkheden en extra faciliteiten die vanuit een werkgever voor hen geregeld kunnen worden. Denk aan opleidingsbudgetten, extra verlof, een leaseauto of fietsplan, het opbouwen van pensioen, mogelijkheid tot hybride werken, en ga zo maar door!
Besteed hier dus net zo veel aandacht aan als aan je primaire arbeidsvoorwaarden wanneer je in gesprek bent met je medewerkers. En zorg dat je medewerkers op de hoogte zijn van alle mogelijkheden en voordelen die deze voorwaarden hen bieden.
Voorbeelden van flexibele arbeidsvoorwaarden
- Persoonlijk Keuzebudget: Dit is een potje, meestal opgebouwd vanuit de geldelijke waarde van verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden. Werknemers mogen vaak zelf bepalen wat ze ermee willen doen. Denk bijvoorbeeld aan gebruik als opleidingsbudget, extra verlofdagen of extra loon. Dit Persoonlijk Keuzebudget kan kostenneutraal gecreëerd worden met behulp van bestaande arbeidsvoorwaarden. Bovendien is het mogelijk om op basis van dit budget en de ruimte in de WKR zaken fiscaal voordelig uit te kunnen ruilen.
- Duurzame arbeidsvoorwaarden: Je wilt aan de klimaatdoelstellingen van je bedrijf werken, maar je werknemers vragen óók om duurzame ontwikkelingen. Dit kun je combineren in duurzame arbeidsvoorwaarden, zoals een fietsplan, een bijdrage aan zonnepanelen of een warmtepomp thuis, maar ook bijvoorbeeld meer thuiswerkmogelijkheden. Hier kun je vaak ook nog via subsidies of fiscaal voordeel op financieel vlak profijt van hebben.
- Mobiliteitsbudget: Reiskosten kun je op verschillende manieren vergoeden. Heel specifiek met een leaseauto of een OV-kaart, maar ook breder met behulp van een mobiliteitsbudget. Zo bied je je medewerkers keuzemogelijkheden, waarmee je duurzaam reisgedrag stimuleert én ze vrijheid geeft in de invulling van hun woon/werkverkeer.
Maar het kan ook een stuk onorthodoxer dan dit. Zo betaalt inmiddels 20% van de grote werkgevers in Amerika het invriezen van eicellen voor hun medewerkers. Denk aan bedrijven als Uber, McKinsey en Salesforce. Maar je kunt bijvoorbeeld ook bijdragen aan de verduurzamingsplannen van je medewerkers voor hun huis, zoals Achmea doet.
Kortom: mogelijkheden genoeg! Als je maar creatief bent en je wilt inleven in de belevingswereld van je (potentiële) medewerkers. Door in te zetten op flexibele arbeidsvoorwaarden word je niet alleen interessanter voor werkzoekenden, maar wordt het ook makkelijker om bestaande medewerkers te behouden. Zo krijgt jouw organisatie ook een voorsprong op de krappe arbeidsmarkt van tegenwoordig.
Whitepaper tip!
Meer weten over flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden en hoe de stap te maken naar modern werkgeverschap. Download dan ons whitepaper 'Tevreden personeel: 8 tips voor modern werkgeverschap'.