close

Hoe kom ik aan een loonbelastingnummer?

Loonbelastingnummer BCS blog
Een loonbelastingnummer, tegenwoordig loonheffingennummer genoemd, heb je nodig om elke maand loonaangifte te kunnen doen. Dit is nodig wanneer je werknemers in dienst neemt als organisatie. Heb je nog geen loonbelastingnummer en wil je dit graag aanvragen? Dan vertellen we je in deze blog hoe je dat kunt doen.
Loonbelastingnummer BCS blog

Aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst

Om het loonbelastingnummer of loonheffingennummer aan te vragen, dien je als werkgever aangemeld te zijn bij de Belastingdienst. Dit door je door middel van een formulier dat je bij de Belastingdienst kunt downloaden. Het is raadzaam om het formulier op de computer in te vullen. Om het formulier volledig te maken, heb je de volgende informatie nodig:

  • Het RSIN of fiscaal nummer van jouw bedrijf. Het RSIN-nummer ontvang je bij de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Indien je niet bent ingeschreven, is een fiscaal nummer ook toegestaan.
  • Het tijdvak waarover je de aangifte loonheffingen wil doen. Je kunt hierbij kiezen voor 4 weken, per maand of per halfjaar (alleen voor binnenschippers). In de meeste gevallen zal een maandaangifte de meest logische keuze zijn.
  • Een schatting voor het aantal werknemers dat je verwacht binnen 3 maanden in dienst te hebben, alsook een schatting van het premieloon AWf op jaarbasis. Het premieloon AWf is het totale loon waarover de premies werknemersverzekeringen betaald dienen te worden.

Ben je nog niet ingeschreven bij de KVK? Dan kun je bij de inschrijving direct aangeven dat je ook personeel gaat aannemen. Het loonbelastingnummer wordt dan namelijk automatisch aangemaakt.

Houd rekening met een wachttijd

Wil je zo snel mogelijk personeel gaan aannemen en de salarisadministratie opstarten? Vraag dan tijdig het loonheffingennummer aan. Het kan namelijk tot 6 weken duren voordat je de bevestiging en het nummer ontvangt.

Naast het loonheffingennummer ontvang je ook een brief met informatie over de sectorindeling voor de premies werknemersverzekeringen en een brief met het percentage voor de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas.

Salaris loonadministratie

Bijzondere situaties

In de meeste gevallen zal het standaard Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever formulier van toepassing zijn. Word je echter werkgever in een van de volgende situaties, dan dien je een alternatief formulier te downloaden:

  • Werkgever van meewerkende kinderen
  • Werkgever van personeel aan huis
  • Werkgever van artiesten of beroepssporters

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog mei 27, 2024

Preview:

De rol van een HR Manager is tegenwoordig veel breder dan het uitvoeren van de personeelsadministratie, werving en selectie en behoud van de medewerkerstevredenheid. Het gaat bijvoorbeeld ook over inclusieve werkgelegenheid.

• Blog mei 27, 2024

Inclusieve werkgelegenheid: informatie voor HR Managers

• Blog mei 16, 2024

Preview:

Een effectief Human Resources (HR) beleid is geen luxe, maar eerder een noodzaak voor moderne organisaties die streven naar groei en succes. Het draagt niet alleen bij aan een gezonde werkomgeving en het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar helpt ook om de bedrijfsdoelen te behalen.

• Blog mei 16, 2024

De 5 onmisbare elementen van een strategisch HR beleid

• Blog mei 7, 2024

Preview:

De voorbereidingen binnen organisaties voor de rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM) is in volle gang. We merken echter dat er bij onze klanten soms verwarring is over wat er komt kijken bij de verplichte CO2-rapportageplicht. Sommige klanten denken dat ze in alle gevallen gewoon een enquête kunnen uitvoeren, maar daarmee ben je er nog niet altijd.

• Blog mei 7, 2024

Is een enquête voldoende voor de CO2-rapportageplicht?