close

Hoe kom ik aan een loonbelastingnummer?

Loonbelastingnummer BCS blog
Een loonbelastingnummer, tegenwoordig loonheffingennummer genoemd, heb je nodig om elke maand loonaangifte te kunnen doen. Dit is nodig wanneer je werknemers in dienst neemt als organisatie. Heb je nog geen loonbelastingnummer en wil je dit graag aanvragen? Dan vertellen we je in deze blog hoe je dat kunt doen.
Loonbelastingnummer BCS blog

Aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst

Om het loonbelastingnummer of loonheffingennummer aan te vragen, dien je als werkgever aangemeld te zijn bij de Belastingdienst. Dit door je door middel van een formulier dat je bij de Belastingdienst kunt downloaden. Het is raadzaam om het formulier op de computer in te vullen. Om het formulier volledig te maken, heb je de volgende informatie nodig:

  • Het RSIN of fiscaal nummer van jouw bedrijf. Het RSIN-nummer ontvang je bij de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Indien je niet bent ingeschreven, is een fiscaal nummer ook toegestaan.
  • Het tijdvak waarover je de aangifte loonheffingen wil doen. Je kunt hierbij kiezen voor 4 weken, per maand of per halfjaar (alleen voor binnenschippers). In de meeste gevallen zal een maandaangifte de meest logische keuze zijn.
  • Een schatting voor het aantal werknemers dat je verwacht binnen 3 maanden in dienst te hebben, alsook een schatting van het premieloon AWf op jaarbasis. Het premieloon AWf is het totale loon waarover de premies werknemersverzekeringen betaald dienen te worden.

Ben je nog niet ingeschreven bij de KVK? Dan kun je bij de inschrijving direct aangeven dat je ook personeel gaat aannemen. Het loonbelastingnummer wordt dan namelijk automatisch aangemaakt.

Houd rekening met een wachttijd

Wil je zo snel mogelijk personeel gaan aannemen en de salarisadministratie opstarten? Vraag dan tijdig het loonheffingennummer aan. Het kan namelijk tot 6 weken duren voordat je de bevestiging en het nummer ontvangt.

Naast het loonheffingennummer ontvang je ook een brief met informatie over de sectorindeling voor de premies werknemersverzekeringen en een brief met het percentage voor de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas.

Salaris loonadministratie

Bijzondere situaties

In de meeste gevallen zal het standaard Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever formulier van toepassing zijn. Word je echter werkgever in een van de volgende situaties, dan dien je een alternatief formulier te downloaden:

  • Werkgever van meewerkende kinderen
  • Werkgever van personeel aan huis
  • Werkgever van artiesten of beroepssporters

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog november 20, 2024

Preview:

Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.

• Blog november 20, 2024

HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering

Preview:

Al een aantal jaar zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Dat maakt het moeilijker om passend personeel te vinden. Er zijn diverse manieren waarop je als werkgever zo onderscheidend kunt worden dat nieuwe werknemers graag bij je komen solliciteren. Eén van die manieren is door flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden.

Organisaties met flexibele arbeidsvoorwaarden hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt

Preview:

Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.

Modern werkgeverschap: keuzevrijheid en flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden