close

Hoe kom ik aan een loonbelastingnummer?

Loonbelastingnummer BCS blog
Een loonbelastingnummer, tegenwoordig loonheffingennummer genoemd, heb je nodig om elke maand loonaangifte te kunnen doen. Dit is nodig wanneer je werknemers in dienst neemt als organisatie. Heb je nog geen loonbelastingnummer en wil je dit graag aanvragen? Dan vertellen we je in deze blog hoe je dat kunt doen.
Loonbelastingnummer BCS blog

Aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst

Om het loonbelastingnummer of loonheffingennummer aan te vragen, dien je als werkgever aangemeld te zijn bij de Belastingdienst. Dit door je door middel van een formulier dat je bij de Belastingdienst kunt downloaden. Het is raadzaam om het formulier op de computer in te vullen. Om het formulier volledig te maken, heb je de volgende informatie nodig:

  • Het RSIN of fiscaal nummer van jouw bedrijf. Het RSIN-nummer ontvang je bij de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Indien je niet bent ingeschreven, is een fiscaal nummer ook toegestaan.
  • Het tijdvak waarover je de aangifte loonheffingen wil doen. Je kunt hierbij kiezen voor 4 weken, per maand of per halfjaar (alleen voor binnenschippers). In de meeste gevallen zal een maandaangifte de meest logische keuze zijn.
  • Een schatting voor het aantal werknemers dat je verwacht binnen 3 maanden in dienst te hebben, alsook een schatting van het premieloon AWf op jaarbasis. Het premieloon AWf is het totale loon waarover de premies werknemersverzekeringen betaald dienen te worden.

Ben je nog niet ingeschreven bij de KVK? Dan kun je bij de inschrijving direct aangeven dat je ook personeel gaat aannemen. Het loonbelastingnummer wordt dan namelijk automatisch aangemaakt.

Houd rekening met een wachttijd

Wil je zo snel mogelijk personeel gaan aannemen en de salarisadministratie opstarten? Vraag dan tijdig het loonheffingennummer aan. Het kan namelijk tot 6 weken duren voordat je de bevestiging en het nummer ontvangt.

Naast het loonheffingennummer ontvang je ook een brief met informatie over de sectorindeling voor de premies werknemersverzekeringen en een brief met het percentage voor de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas.

Salaris loonadministratie

Bijzondere situaties

In de meeste gevallen zal het standaard Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever formulier van toepassing zijn. Word je echter werkgever in een van de volgende situaties, dan dien je een alternatief formulier te downloaden:

  • Werkgever van meewerkende kinderen
  • Werkgever van personeel aan huis
  • Werkgever van artiesten of beroepssporters

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

Preview:

Vandaag de dag werken er verschillende generaties medewerkers zij aan zij op de werkvloer. Hoe zorg je ervoor dat er optimaal wordt samengewerkt? Hoe benut je de unieke kwaliteiten van iedere generatie? En hoe voorkom je dat generatieverschillen de dynamiek binnen je organisatie verstoren?

Omgaan met verschillende generaties medewerkers op de werkvloer

Preview:

Hoe ziet HR-beleid er in 2025 voor jouw organisatie uit? Je hebt ongetwijfeld al ideeën en plannen. Maar meer inspiratie is altijd welkom, toch? Daar helpen wij je graag bij. Met inzichten uit de praktijk en de laatste ontwikkelingen uit de HR-vakliteratuur, delen we in dit artikel de vijf belangrijkste HR-trends voor 2025.

Zo ziet succesvol HR-beleid er in 2025 uit; 5 trends om te volgen

Preview:

Voor veel organisaties wordt AI steeds belangrijker om efficiënter te werken, slimmer te groeien en innovatie te omarmen. Maar met zoveel potentie komt ook de vraag: hoe zorg je ervoor dat AI goed begrepen en verantwoord toegepast wordt binnen de eigen organisatie? Hier komt de rol van HR in beeld!

AI in HR: de route naar AI-geletterdheid