close

HR Workflow: Makkelijker en efficiënter werken kan echt!

HR Workflow
Het komt in elk bedrijf voor: processen die volgens een vast stramien verlopen. Neem een sollicitatieprocedure. Voor HR gaat het om de processen die betrekking hebben op instroom, doorstroom en uitstroom.
HR Workflow

Het komt in elk bedrijf voor: processen die volgens een vast stramien verlopen. Neem een sollicitatieprocedure. Voor HR gaat het om de processen die betrekking hebben op instroom, doorstroom en uitstroom. Bij de uitvoer van deze processen zijn meerdere mensen betrokken, worden verschillende acties uitgevoerd waaronder digitale documenten opstellen en ondertekenen en worden beslissingen genomen die weer kunnen leiden tot een ander proces.

Wat is een HR workflow?

Het automatiseren van deze processen noemen we workflow, wat de efficiency bevordert en de kans op fouten reduceert. Daarnaast wordt er volgens een bepaalde uniformiteit gewerkt, wat in het kader van certificering en kwaliteit belangrijk is. Neem een sollicitatieprocedure. De sollicitant kan via de website zijn of haar gegevens invoeren, AVG verantwoord, om vervolgens aan de juiste vacature gekoppeld te worden en hierdoor zichtbaar te zijn voor de betreffende leidinggevende. De leidinggevende of HR geeft aan of de sollicitant wordt uitgenodigd of afgewezen. Aan iedere stap zijn e-mails gekoppeld, zodat de communicatie richting sollicitant eenduidig en correct verloopt. Dit is één van de vele processen die in een workflow worden ondergebracht, waarbij verschillende mensen en afdelingen in het bedrijf automatisch ingeschakeld worden op het juiste moment.

Efficiency en nauwkeurigheid met digitale HR workflows

HR Workflows automatiseren is een onderwerp dat veel bedrijven en organisaties aanspreekt. Het verhoogt namelijk de efficiency en de nauwkeurigheid. De kans dat er iets tussen wal en schip valt, wordt uitgesloten. Alleen de nodige stappen worden gezet. Tegelijkertijd wordt alle communicatie in het digitaal dossier opgeslagen. Bedenk wat dit alleen al aan e-mailverkeer scheelt!

Hoe digitaliseren wij jouw HR workflow?

Hoe gaan we te werk? Altijd samen met de klant: daar komt immers de input vandaan. Natuurlijk zijn een flink aantal stappen voor elk bedrijf en organisatie bijna identiek, maar er zijn zeker bedrijfsspecifieke onderdelen. Dus: de processen duidelijk hebben en dat vervolgens vertalen in de software. Na de testfase kan de software dan ingezet worden. Het voordeel is dat de software HR de controle over de status van het proces geeft. En dat HR inzicht heeft in het proces tijdens de verschillende stappen. Een ander voorbeeld van bijvoorbeeld digitale gespreksformulieren, die een onderdeel zijn van de workflow met betrekking tot de gesprekkencyclus, is dat de informatie meetbaar gemaakt kan worden. Het gaat er namelijk niet alleen om dat de gesprekken gevoerd worden, maar het is ook belangrijk te analyseren wat de uitkomst van de gesprekken is. En dat helpt weer om inzichtelijk te maken wat wél en wat níet goed verloopt in de organisatie.

Meer weten?

We vertellen graag nog veel meer over workflow en wat we voor u kunnen betekenen. Laat u informeren en bekijk wat de mogelijkheden zijn!

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

• Blog november 20, 2024

Preview:

Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.

• Blog november 20, 2024

HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering

Preview:

Al een aantal jaar zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Dat maakt het moeilijker om passend personeel te vinden. Er zijn diverse manieren waarop je als werkgever zo onderscheidend kunt worden dat nieuwe werknemers graag bij je komen solliciteren. Eén van die manieren is door flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden.

Organisaties met flexibele arbeidsvoorwaarden hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt

Preview:

Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.

Modern werkgeverschap: keuzevrijheid en flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden