Je hebt er de afgelopen weken vast al iets van meegekregen. Het Besluit noodmaatregelen coronacrisis, waarmee je als werkgever de vaste reiskostenvergoeding onbelast mag blijven uitbetalen, is verlengd tot 1 juli 2021. De zogenoemde ‘’coronathuiswerkdagen’’ mogen hierbij als reisdagen worden aangemerkt. In tegenstelling tot eerdere berichten vervalt dit niet per 1 april.

Heb je medewerkers met een reiskostenvergoeding gebaseerd op deze 214 dagen? En werken deze nu meer thuis? Lees dan verder om te bepalen wat dit vanaf 1 juli voor jou betekent.

Hoe is het wettelijk geregeld?

Een werkgever mag al sinds vele jaren een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer voor woon-werk verkeer vergoeden. Hierin wijzigt per 1 juli niets.

Omdat het in de praktijk administratief lastig is om te bepalen welke medewerkers per dag op en neer rijden van woning naar werk, kent de wet een vereenvoudigde regeling:

De werkgever mag een vaste reiskostenvergoeding geven op basis van 214 reisdagen per jaar. Wanneer de medewerker minder dan 128 dagen per jaar naar zijn vaste werkplek reist, moet de vaste reiskostenvergoeding worden stopgezet.

Dit is dan ook de manier waarop de meeste werkgevers de reiskostenvergoeding in hun salarispakket hebben ingericht.

Reiskostenvergoeding werkgevers

Waar moet je mee aan de slag?

De ‘’coronathuiswerkdagen’’ mogen per 1 juli niet meer als reisdagen in de berekening van de 214 reisdagen worden meegenomen. Daardoor kunnen verschillende medewerkers onder de grens van 128 dagen komen. Het is dus van belang dat er een aantal zaken inzichtelijk worden gemaakt. Hierbij kun je denken aan:

  1. Wat is het reispatroon van mijn medewerkers?
  2. Blijven deze medewerkers na de coronacrisis ook (deels) thuiswerken?
  3. Komt de grens van 128 dagen in gevaar en mag ik dus nog wel uitgaan van een vaste reiskostenvergoeding op basis van 214 reisdagen?

Tip

Kijk meteen of het thuiswerken invloed heeft op de vaste onkostenvergoedingen. Maken je medewerkers nog wel dezelfde onkosten of moet je hen opnieuw vragen de gemaakte kosten aannemelijk te maken?

Moet de inrichting van reiskostenvergoedingen wijzigen?

Wanneer met name vraag 3 twijfelachtig of negatief wordt beantwoord, kan dit gevolgen hebben voor de inrichting van reiskostenvergoedingen in je salarispakket. Worden medewerkers nu veelal nog betaald op basis van een vaste reiskostenvergoeding op basis van 214 reisdagen, dan moet dit eventueel voor meerdere medewerkers worden omgezet naar een reiskostenvergoeding per dag.

Geen administratieve rompslomp met Delta HRP!

Het kan schrikken zijn wanneer je beseft dat deze wijziging kan betekenen dat je per werknemer zijn of haar reisgedrag moet registreren. Geen nood! Delta HRP heeft verschillende mogelijkheden om je hierin te ondersteunen. Zo kun je bijvoorbeeld de medewerkers zelf hun thuiswerk- en/of reisdagen laten registreren via onze module Aan- en Afwezigheid. Wanneer je deze dagen vervolgens integreert in de module Salaris, heb je in één klap de gehele administratie (en achterliggende berekening) op de loonstroken van de medewerkers staan.

Meer informatie?

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer informatie over de mogelijkheden die onze Salaris & HRM Software Delta HRP biedt in combinatie met de verschillende modules, zoals Aan- en Afwezigheid? Neem dan contact op via 073-5942951 of onze online chat. Onze specialisten adviseren je hier graag verder over.

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Salarisadministratie software

BCS. Het geheel dat loont.