Wat doet een salarisadministrateur?
Wat zijn de taken van een salarisadministrateur?
De taken van de salarisadministrateur kunnen per organisatie verschillen. Algemeen bekeken, zal de salarisadministrateur zich voornamelijk bezighouden met:
- Het verwerken van mutaties. Alle personeelsgegevens die van belang zijn voor het uitbetalen van de salarissen moeten verzameld en verwerkt worden. Denk hierbij aan de gewerkte uren, verlofaanvragen of het wijzigen van stamgegevens.
- Controleren van gegevens. Naast het doorvoeren van wijzigingen en mutaties zorgt de salarisadministrateur er ook voor dat de salarisberekening correct verloopt. Zo wordt door middel van steekproeven gecontroleerd of de salarissen correct zijn berekend.
- Het voorbereiden van de uitbetaling van de lonen. De salarisadministrateur controleert of alle benodigde gegevens voor de belastingen, afdrachten en loonaangifte correct en volledig zijn. De aangifte wordt vergeleken met die van eerdere periodes en de berekeningen worden gecontroleerd, zodat bijzonderheden op tijd worden geconstateerd.
- Rapporteren aan management. De salarisadministrateur heeft een adviserende rol en biedt management of klanten inzicht in de status van de loonadministratie. Daarbij wordt ook verwacht dat de salarisadministrateur proactief informeert over fiscale mogelijkheden, verbeteringen of nieuwe wet- en regelgeving die van belang is voor de loonadministratie.
De functie van salarisadministrateur valt binnen de organisatie onder de financiële afdeling of onder de afdeling HRM. De functie is ook onder andere benamingen bekend:
- Loonadministrateur
- Salaris specialist
- Payroll-professional
- Salarisadviseur
- Salarisconsulent
De verschillende rollen van een salarisadministrateur
De rol van een salarisadministrateur gaat verder dan alleen een verwerker van de salarisgegevens. Zo kan dezelfde persoon ook fungeren als controleur, leidinggevende, relatiebeheerder of adviseur.
In kleine organisaties komt het voor dat de salarisadministratie en HR-taken door een en dezelfde persoon worden uitgevoerd. Deze draagt dan zorg voor het verwerken van mutaties, maar ook voor HR-processen zoals in- en uitdiensttreding, ziekteregistratie, opleiding en ontwikkeling, contractbeheer of andere zaken.
Wanneer er sprake is van een samenwerking met een externe salarisverwerker, houdt de interne salarisadministrateur zich bezig met een controlerende rol, met name vanwege het controleren van wijzigingen en mutaties.
NIRPA Certificering
De kwaliteit van payroll-professionals en salarisadministrateurs wordt geborgd door het NIRPA, het Nederlands Instituut van Register Payroll Accounting. Door middel van behaalde diploma’s en jaarlijkse Permanente Educatie blijven de professionals op de hoogte van alle kennis en vaardigheden die benodigd zijn voor het uitoefenen van hun beroep.
De registratie vindt plaats in het Register Salarisadministrateur (RSa) en het Register Payroll Professional (RPP).
BCS is ook NIRPA-gecertificeerd. Wij hanteren een zogenaamde collectieve registratie in het NIRPA-register: dat houdt in dat al onze gekwalificeerde medewerkers hun kennis en vaardigheden up-to-date houden door Permanente Educatie. Zo bieden we al onze klanten de zekerheid dat hun salarisadministratie door professionals wordt verwerkt.
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.
HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering
Preview:
Al een aantal jaar zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Dat maakt het moeilijker om passend personeel te vinden. Er zijn diverse manieren waarop je als werkgever zo onderscheidend kunt worden dat nieuwe werknemers graag bij je komen solliciteren. Eén van die manieren is door flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden.
Organisaties met flexibele arbeidsvoorwaarden hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt
Preview:
Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.