close

Wat doet een salarisadministrateur?

Loonstrook wettelijk verplicht
Een salarisadministrateur houdt zich bezig met het verwerken van de administratie rondom de salarissen van werknemers. Dat betreft niet alleen het berekenen van alle loonbelastingen, maar ook het doorvoeren van wijzigingen, controleren van mutaties en andere werkzaamheden. In dit artikel leggen we uit wat een salarisadministrateur precies doet.
Loonstrook wettelijk verplicht

Wat zijn de taken van een salarisadministrateur?

De taken van de salarisadministrateur kunnen per organisatie verschillen. Algemeen bekeken, zal de salarisadministrateur zich voornamelijk bezighouden met:

  • Het verwerken van mutaties. Alle personeelsgegevens die van belang zijn voor het uitbetalen van de salarissen moeten verzameld en verwerkt worden. Denk hierbij aan de gewerkte uren, verlofaanvragen of het wijzigen van stamgegevens.
  • Controleren van gegevens. Naast het doorvoeren van wijzigingen en mutaties zorgt de salarisadministrateur er ook voor dat de salarisberekening correct verloopt. Zo wordt door middel van steekproeven gecontroleerd of de salarissen correct zijn berekend.
  • Het voorbereiden van de uitbetaling van de lonen. De salarisadministrateur controleert of alle benodigde gegevens voor de belastingen, afdrachten en loonaangifte correct en volledig zijn. De aangifte wordt vergeleken met die van eerdere periodes en de berekeningen worden gecontroleerd, zodat bijzonderheden op tijd worden geconstateerd.
  • Rapporteren aan management. De salarisadministrateur heeft een adviserende rol en biedt management of klanten inzicht in de status van de loonadministratie. Daarbij wordt ook verwacht dat de salarisadministrateur proactief informeert over fiscale mogelijkheden, verbeteringen of nieuwe wet- en regelgeving die van belang is voor de loonadministratie.

De functie van salarisadministrateur valt binnen de organisatie onder de financiële afdeling of onder de afdeling HRM. De functie is ook onder andere benamingen bekend:

  • Loonadministrateur
  • Salaris specialist
  • Payroll-professional
  • Salarisadviseur
  • Salarisconsulent

De verschillende rollen van een salarisadministrateur

De rol van een salarisadministrateur gaat verder dan alleen een verwerker van de salarisgegevens. Zo kan dezelfde persoon ook fungeren als controleur, leidinggevende, relatiebeheerder of adviseur.

In kleine organisaties komt het voor dat de salarisadministratie en HR-taken door een en dezelfde persoon worden uitgevoerd. Deze draagt dan zorg voor het verwerken van mutaties, maar ook voor HR-processen zoals in- en uitdiensttreding, ziekteregistratie, opleiding en ontwikkeling, contractbeheer of andere zaken.

Wanneer er sprake is van een samenwerking met een externe salarisverwerker, houdt de interne salarisadministrateur zich bezig met een controlerende rol, met name vanwege het controleren van wijzigingen en mutaties.

tijdregistratie software personeel

NIRPA Certificering

De kwaliteit van payroll-professionals en salarisadministrateurs wordt geborgd door het NIRPA, het Nederlands Instituut van Register Payroll Accounting. Door middel van behaalde diploma’s en jaarlijkse Permanente Educatie blijven de professionals op de hoogte van alle kennis en vaardigheden die benodigd zijn voor het uitoefenen van hun beroep.

De registratie vindt plaats in het Register Salarisadministrateur (RSa) en het Register Payroll Professional (RPP).

BCS is ook NIRPA-gecertificeerd. Wij hanteren een zogenaamde collectieve registratie in het NIRPA-register: dat houdt in dat al onze gekwalificeerde medewerkers hun kennis en vaardigheden up-to-date houden door Permanente Educatie. Zo bieden we al onze klanten de zekerheid dat hun salarisadministratie door professionals wordt verwerkt.

Houd me op de hoogte

Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Laatste blogs

Preview:

Vandaag de dag werken er verschillende generaties medewerkers zij aan zij op de werkvloer. Hoe zorg je ervoor dat er optimaal wordt samengewerkt? Hoe benut je de unieke kwaliteiten van iedere generatie? En hoe voorkom je dat generatieverschillen de dynamiek binnen je organisatie verstoren?

Omgaan met verschillende generaties medewerkers op de werkvloer

Preview:

Hoe ziet HR-beleid er in 2025 voor jouw organisatie uit? Je hebt ongetwijfeld al ideeën en plannen. Maar meer inspiratie is altijd welkom, toch? Daar helpen wij je graag bij. Met inzichten uit de praktijk en de laatste ontwikkelingen uit de HR-vakliteratuur, delen we in dit artikel de vijf belangrijkste HR-trends voor 2025.

Zo ziet succesvol HR-beleid er in 2025 uit; 5 trends om te volgen

Preview:

Voor veel organisaties wordt AI steeds belangrijker om efficiënter te werken, slimmer te groeien en innovatie te omarmen. Maar met zoveel potentie komt ook de vraag: hoe zorg je ervoor dat AI goed begrepen en verantwoord toegepast wordt binnen de eigen organisatie? Hier komt de rol van HR in beeld!

AI in HR: de route naar AI-geletterdheid