Wat is ESS (Employee Self Service)?
Employee self-service (ESS) is een veelgebruikte HRM software term waarmee werknemers toegang krijgen tot bijvoorbeeld hun loonstrookjes, jaaropgaven, persoonlijke gegevens, declaraties, ziekmeldingen en verlofaanvragen.
Door gebruik te maken van HR selfservice kun je verschillende verantwoordelijkheden leggen bij de medewerker zelf wat de administratieve last voor HR verminderd. De HR manager of een leidinggevende houdt nog wel altijd de controle door bijvoorbeeld een goedkeuring te plaatsen op een declaratie of verlofaanvraag. Hierdoor weet een medewerker dat zijn of haar invoer altijd gecontroleerd wordt en pas na een akkoord definitief is.
De ESS software voor werknemers zit standaard in een van onze uitgebreidere HR-systemen, zoals de salarissoftware Delta of het personeelssysteem Polaris. Maar ook bij het uitbesteden van de salarisadministratie maken wij gebruik van ESS software. De medewerker krijgt toegang tot een mobiele app of een online werknemersportaal om daar zelf administratieve zaken af te handelen, bijvoorbeeld en adreswijziging of aanpassing van het bankrekeningnummer.
Door deze standaard HR processen te digitaliseren kan een organisatie geld, tijd, personeel en papier besparen. ESS geeft HR Managers meer tijd om te focussen op wat echt belangrijk is: aandacht voor het personeel.