
Samenwerken met HR Selfservice software
Geef je personeel de touwtjes in handen door ze zoveel mogelijk te betrekken bij alledaagse HR processen. Met de HR selfservice van BCS kunnen medewerkers via een webportaal of via een personeelsapp zelf HR zaken regelen. Hierdoor hoeft de HR medewerker en/of leidinggevende niet meer bij elke vraag of administratie taak betrokken te worden en zijn terugkerende salaris en HR processen geautomatiseerd.
Wat is HR Selfservice precies?
Met HR Selfservice software geef je personeel toegang tot bijvoorbeeld loonstroken, persoonlijke gegevens, declaraties, ziekmeldingen en verlofaanvragen. Medewerkers kunnen met HR selfservice de status van aanvragen inzien, personeelsinformatie wijzigen of een nieuwe aanvraag indienen.
HR Selfservice voor medewerkers
Het zelf wijzigen van personeelsgegevens door medewerkers wordt binnen HR Employee Self Service (ESS) genoemd. ESS is 24/7 toegankelijk voor werknemers via het BCS webportaal en de personeelsapp. Alle online wijzigingen worden direct met elkaar gesynchroniseerd. Zo voorkom je fouten in de personeelsadministratie.
HR Selfservice voor managers
Met Manager Self Service (MSS) heeft de manager altijd de controle over de personeelsaanvragen omdat ze pas na akkoord worden gewijzigd. ESS & MSS verminderd de energie die je als organisatie steekt in het regelen van bijvoorbeeld verlof en geeft je de tijd om te focussen op wat echt belangrijk is: je personeel.

Wat kun je met HR selfservice?
Met de HR selfservice van BCS kan de medewerker diverse HR acties in eigen beheer regelen of inzien:
- Aanpassen personeelsgegevens
- Verlofaanvragen regelen
- Loonstrook digitaal bekijken en downloaden
- Jaaropgaven digitaal bekijken en downloaden
- Urenregistratie bijhouden
- Declaraties online indienen
- Personeelsbestanden inzien, bijvoorbeeld een personeelshandboek
- Ziek- en beter melden
- Arbeidscontract inzien
De 10 voordelen van HR Selfservice
Bij BCS is HR Selfservice standaard onderdeel binnen onze salarisadministratie software. BCS synchroniseert automatisch de personeelsdata tussen de personeelsapp, het werknemersportaal en de salarisadministratie software. HR Selfservice zorgt voor efficiëntie en meer gebruiksgemak bij de HR manager en het personeel. De 10 voordelen van HR Selfservice zijn:
1. Minder terugkerende administratieve taken
Stel werknemers in staat om eenvoudig veelgebruikte HR selfservicetaken snel te beheren via de gebruiksvriendelijke personeelsapp of het online webportaal. Zo voert het personeel HR taken effectiever uit en ben jij in staat om deze eenvoudig goed te keuren.
2. HR selfservice zorgt voor meer transparantie
Werknemers hebben overal en altijd toegang tot loonstroken en jaaroverzichten en kunnen met HR selfservice zelf hun persoonlijke gegevens inzien en beheren. Zo geef je inzicht in hun belangrijkste HR administratie en processen.
3. Verantwoordelijkheid ligt bij het personeel
Uw werknemers kunnen zelf eenvoudig formulieren invullen, zoals het aanvragen van verlof, een adreswijziging doorgeven, het registreren van verzuim en het indienen van declaraties. Hierdoor ligt de verantwoordelijkheid van deze personeelsadministratie bij de medewerker.
4. Betere communicatie en samenwerking
Met HR Selfservice bevorder je de samenwerking tussen HR en het personeel. Zo zorgt het systeem er automatisch voor dat het personeel elke maand een overzichtelijke loonstrook digitaal ontvangt en kun je gemakkelijk bestanden met elkaar delen.
5. Betrokkenheid van de medewerker wordt verhoogd
Stel werknemers in staat om eenvoudig veelgebruikte HR selfservicetaken snel te beheren via een gebruiksvriendelijke interface. Dit zorgt ervoor dat ze meer betrokken raken bij elk HR proces.
6. Medewerkers kunnen 24/7 bij hun personeelsgegevens
Geef medewerkers de mogelijkheid om hun personeelsgegevens te beheren, waar en wanneer ze maar willen, op een apparaat naar keuze.
7. HR Selfservice beschermt de gegevens privacy van medewerkers
Autorisatieniveaus helpen de privacy van medewerkers te beschermen. Afhankelijk van functie, niveau of andere eisen kun je zelf autorisatieniveaus instellen om collega’s rechten te geven.
8. Automatische signaleringen en notificaties
Wanneer er een wijziging door het personeel wordt aangebracht, krijgt de HR manager een notificatie en na akkoord zal BCS deze informatie automatisch in het systeem bijwerken. Managers krijgen daarnaast ook signaleringen op het moment dat er bepaalde HR taken uitgevoerd moeten worden, zoals de verloopdatum van een arbeidscontract.
9. Personeel kan zelf tijd registreren en afwezigheid opgeven
Werknemers kunnen hun eigen beschikbaarheid bijwerken, vrije dagen aanvragen, planningen bekijken en in- en uitklokken. Door inzicht in het verlofsaldo kunnen werknemers hun werk-privé balans goed beheren.
10. Realtime data
Elke update van het personeelsdossier van een medewerker stroomt naadloos realtime door het gehele systeem. Er is geen dubbele invoer van gegevens meer nodig.
BCS software modules met HR selfservice
Meer informatie nodig?
Bij BCS zijn we de ondersteuning voor jouw HR-afdeling. Wij adviseren je graag vanaf het begin en kijken samen naar de beste inrichting van jouw software met HR Selfservice mogelijkheden. Ben je nieuwsgierig naar welk HR Selfservice software pakket het beste past bij jouw organisatie neem dan contact met ons op: