De jaaropgave digitaal verstrekken aan je medewerkers
Wanneer jaaropgave verstrekken?
Volgens de wet ben je als werkgever verplicht om binnen een schappelijke periode na het aflopen van een jaar de jaaropgave aan je medewerkers te verstrekken. Veel werkgevers verstrekken de jaaropgave in januari of februari van het nieuwe jaar. Let op dat je als werkgever een sanctie riskeert indien je het te laat of niet verstrekt.
Verplichte onderdelen jaaropgave
De Belastingdienst biedt zelf op de website een sjabloon voor de jaaropgave aan. In ieder geval moet de jaaropgave de volgende onderdelen bevatten:
- Gegevens medewerker: naam, adresgegevens, BSN en geboortedatum
- Gegevens werkgever: naam en adresgegevens
- Het fiscale loon voor loonbelasting
- De ingehouden loonbelasting
- De verrekende arbeidskorting
- Het loon voor de Zorgverzekeringswet (Zvw)
- De verrekende levensloopverlofkorting
- Of je bij de berekening van de loonbelasting/premie volksverzekeringen rekening hebt gehouden met de loonheffingskorting en per wanneer
- De ingehouden premie Zvw of berekende werkgeversheffing Zvw
- Het totaal van de premies werknemersverzekeringen
Voordelen digitale jaaropgave
Er zijn geen specifieke eisen rondom de vorm waarin een jaaropgave wordt opgesteld en verstrekt. Dit mag zowel op papier als digitaal. De jaaropgave is daarmee vormvrij. Het digitaal opstellen van de jaaropgave brengt echter wel veel voordelen met zich mee.
Zo kun je als werkgever de jaaropgave gemakkelijk downloaden en digitaal aan je medewerkers verstrekken. Goede salarissoftware met EES biedt tevens de mogelijkheid voor de medewerker om het document zelf te downloaden. Ook hoeft de medewerker er niet al te zorgvuldig mee om te gaan, omdat hij of zij de digitale jaaropgave niet kan kwijtraken en altijd online kan raadplegen.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden rondom het digitaal verstrekken van de jaaropgave? Lees meer over de salaris software van BCS.
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.
HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering
Preview:
Al een aantal jaar zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Dat maakt het moeilijker om passend personeel te vinden. Er zijn diverse manieren waarop je als werkgever zo onderscheidend kunt worden dat nieuwe werknemers graag bij je komen solliciteren. Eén van die manieren is door flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden.
Organisaties met flexibele arbeidsvoorwaarden hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt
Preview:
Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.