Recruitment via je eigen werken-bij site
Het verloop van medewerkers is groter dan in het verleden, medewerkers blijven niet meer 30 jaar voor dezelfde werkgever werken. Het is daarom van belang om goed na te denken over jouw recruitmentstrategie en hoe jij potentiële werknemers kunt bereiken. Een eigen werken-bij website kan hierbij een uitkomst bieden.
Een aparte werken-bij website
Een werken-bij website kan een bedrijfspagina binnen de bestaande website zijn, maar er kan ook gekozen worden voor een losstaande website. Het voordeel van een apart werken-bij gedeelte is dat de carrièremogelijkheden en bedrijfscultuur duidelijker uitgedragen kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een duidelijk vacatureoverzicht, interviews met huidige medewerkers en beelden of video’s over de organisatie. Het geeft werkzoekenden meer informatie om ze te overtuigen dat jouw organisatie de juiste match voor hen is.
Inhoud en content om werknemers te enthousiasmeren
Er zijn heel veel verschillende manieren om de inhoud van jouw vacatures en gerelateerde zaken te presenteren. Het belangrijkste hierin is dat de werken-bij content uitstraalt waar jouw organisatie voor staat. De vacature is vaak het eerste contactmoment dat een potentiële werknemer met de organisatie heeft, je wilt dus een goede eerste indruk achterlaten. Welke inhoud is belangrijk om op te nemen?
1. De vacatures
Het belangrijkste op de werken-bij site zijn de vacatures. Een vacature geeft namelijk direct een indruk of de werkzaamheden bij de sollicitant passen en of deze uitdaging genoeg ziet om bij jouw organisatie aan de slag te gaan. Niet alle vacatures zullen passend zijn voor de talenten die op je werken-bij site terechtkomen. Geef daarom ook de mogelijkheid om een open sollicitatie in te sturen of om een job alert aan te maken. Zo kun je ook in de toekomst contact leggen met waardevolle talenten.
2. Hoe ziet de organisatie eruit?
De vacature is de eerste stap. Maar een vacature kan nog zo aantrekkelijk zijn, als de bedrijfscultuur niet aansluit bij de waarden van een sollicitant, dan zal hij of zij afhaken. Zorg er daarom voor dat de werken-bij site uitstraalt hoe jouw organisatie werkt, wie jullie zijn en wat jullie kernwaarden zijn. Is de organisatie een creatieve start-up of een formele multinational? De bedrijfscultuur geeft vorm aan de uitstraling en manier van communiceren op jouw werken-bij site voor recruitment.
3. Medewerkers aan het woord
Er is niemand anders die beter kan vertellen hoe werken bij jouw organisatie is, dan de medewerkers zelf. Door middel van een video, vlog, blog of interview kun je de sollicitant een kijkje achter de schermen geven of meer informatie over de werkplek en het team waarbinnen hij/zij zal fungeren. Maak het persoonlijk door eigen beelden van jullie kantoor en medewerkers toe te voegen in plaats van standaard stockfoto’s.
Direct online solliciteren
Heb je de sollicitant weten te overtuigen? Dan is het tijd om te solliciteren. Maak het extra gemakkelijk door een geïntegreerd sollicitatieformulier aan te bieden waarin de sollicitant alle informatie digitaal kan aanleveren. Het is daarbij ook interessant om eens goed na te denken over de informatie die je aan de sollicitant vraagt. Heb je genoeg aan de contactinformatie, wil je een CV en motivatiebrief verplicht stellen of is een LinkedIn profiel voldoende? Nu er steeds meer gesolliciteerd wordt via de smartphone, kun je het proces laagdrempeliger maken door bepaalde zaken niet verplicht te stellen.
Geef de sollicitant ook inzicht in het sollicitatieproces door aan te geven wanneer de vacature sluit, wanneer er een reactie verwacht kan worden en hoe de sollicitant contact op kan nemen indien er nog aanvullende vragen zijn.
Werving- en selectie software voor HR
In onze HRM software wordt de werving- en selectieprocedure ondersteund door automatische workflows. Daarmee wordt de opvolging van een sollicitatie een stuk eenvoudig en gestroomlijnder. Enkele voordelen van de software zijn:
- Sollicitanten kunnen hun eigen informatie beheren. Bij indiensttreding wordt de informatie automatisch overgenomen.
- Leidinggevenden of HR-medewerkers kunnen eenvoudig feedback geven op een sollicitant of sollicitatiegesprek.
- Contracten of documenten kunnen digitaal ondertekend worden en zijn juridisch rechtsgeldig.
Lees meer over onze werving- en selectie software of vraag vrijblijvend een demo aan. Heb je vragen over de functies van onze software? Dan kun je ook terecht in de online chat waar we graag al jouw vragen beantwoorden.
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.
Modern werkgeverschap: keuzevrijheid en flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden
Inclusieve werkgelegenheid: informatie voor HR Managers
Preview:
Een effectief Human Resources (HR) beleid is geen luxe, maar eerder een noodzaak voor moderne organisaties die streven naar groei en succes. Het draagt niet alleen bij aan een gezonde werkomgeving en het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar helpt ook om de bedrijfsdoelen te behalen.