Urenregistratie tijdens corona: gewoon doen!
In onze blog "Is urenregistratie voor werknemers verplicht?" uit juli 2020 ging advocaat Debbie van de Laar van LXA The Law Firm in op het ‘prikklok arrest’, dat in het voorjaar van 2019 speelde en waar de schrijvende pers destijds de nodige aandacht aan besteedde. In deze zaak voor het Europese Hof van Justitie stonden een Spaanse vakbond en de Deutsche Bank tegenover elkaar. Debbie: “De bond protesteerde tegen het feit dat het voor werknemers bij een Spaanse tak van Deutsche Bank moeilijk was om de naleving van de arbeidstijden te controleren. Daarmee konden zij ook de uitbetaling van overuren niet claimen, omdat hun gewerkte arbeidsuren niet werden geregistreerd. Het Hof stelde de vakbond in het gelijk en schiep daarmee een precedent dat ook andere landen in de Europese Unie organisaties moet verplichten tot registratie van de dagelijkse en wekelijkse gewerkte uren."
Ver-van-mijn-bedshow?
Europese Hof, Spanje, Deutsche Bank… Het lijkt voor veel werkgevers allemaal ver weg, maar het prikklok arrest schiep een precedent en zie daar: ook in Nederland ging onlangs een kantonrechter overstag. De zaak in een notendop: een werkneemster van een schoonmaakbedrijf kon naar tevredenheid van de rechter aantonen dat zij meer dan 4,5 uur per dag werkte en daardoor volgens de geldende CAO recht had op een half uur doorbetaalde pauze. Dat half uurtje pauze liep op en was goed voor enkele honderden euro’s. Misschien niet wereldschokkend qua bedrag, maar het gaat om het principe en als je als werkgever niet met één, maar met honderden of duizenden werknemers met dit soort halve uurtjes te maken hebt, kan het nog behoorlijk oplopen. Als werkgever ben je verplicht om bepaalde maximale arbeidstijden en rusttijden in acht te nemen, en een deugdelijk registratie van de arbeids- en rusttijden bij te houden. En als werknemers in een eventuele rechtszaak goed aannemelijk kunnen maken dat zij een bepaald aantal uren en/of op bepaalde tijdstippen hebben gewerkt, en daarom recht hebben op bepaalde vergoedingen, dan is het zaak om daar als werkgever een adequaat antwoord op te hebben.
Houd het zelf bij!
Het beste is om het helemaal niet tot een rechtszaak te laten komen natuurlijk. Europese lidstaten zijn verplicht aan werkgevers op te dragen om zowel de dagelijkse als wekelijkse arbeidstijden te registreren. Alleen zo is het mogelijk om te controleren of de richtlijnen met betrekking tot arbeids- en rusttijden daadwerkelijk gevolgd worden. Het advies van Debbie van de Laar: “Hou het dus gewoon zelf bij. Als werkgever ben je zo gedekt en denk erom dat loonvordering tot vijf jaar na dato kan worden ingesteld. Het is zaak om de arbeids- en rusttijden goed te administreren, want zoals gezegd kan het behoorlijk oplopen.”
Maar hoe urenregistratie doen tijdens corona?
Dat registreren lijkt nog makkelijker gezegd dan gedaan. In een fabriek met productiewerk en, inderdaad, een prikklok, is het niet zo ingewikkeld. Maar hoe doe je dat als je bijvoorbeeld een verzekeringsbedrijf hebt waarbij in deze corona tijden van thuiswerken niet altijd helder is hoeveel uur er gewerkt is? Hoe controleer je hoe laat iemand begint en weer stopt met werken? Wanneer er wordt gepauzeerd? Debbie van de Laar: "Het is ingewikkeld en ook niet toegestaan om zo maar een controlesysteem in te voeren, zonder geweld te doen aan allerlei privacyregels."
Toch kijken hoe je het kan doen
Toch is het goed om je als werkgever bewust te zijn van het feit dat arbeidstijdenregistratie verplicht is en je kan helpen om zaken goed te regelen met je werknemers. Een deugdelijke administratie hoort er ‘gewoon’ bij. Wij bij BCS vertellen graag alles over de mogelijkheden van urenregistratie.
Maak je gebruik van Delta HRM software en wil je aan de slag gaan met klok- en tijdregistratie voor jouw organisatie? Volg dan onze Klokregistratie training waarin je alle functionaliteiten van de module Klok- en Tijdregistratie leert kennen.
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Hoe ziet HR-beleid er in 2025 voor jouw organisatie uit? Je hebt ongetwijfeld al ideeën en plannen. Maar meer inspiratie is altijd welkom, toch? Daar helpen wij je graag bij. Met inzichten uit de praktijk en de laatste ontwikkelingen uit de HR-vakliteratuur, delen we in dit artikel de vijf belangrijkste HR-trends voor 2025.
Zo ziet succesvol HR-beleid er in 2025 uit; 5 trends om te volgen
Preview:
Voor veel organisaties wordt AI steeds belangrijker om efficiënter te werken, slimmer te groeien en innovatie te omarmen. Maar met zoveel potentie komt ook de vraag: hoe zorg je ervoor dat AI goed begrepen en verantwoord toegepast wordt binnen de eigen organisatie? Hier komt de rol van HR in beeld!
AI in HR: de route naar AI-geletterdheid
Preview:
De wereld – en daarmee ook het werkveld – is in zo’n rap tempo digitaal aan het veranderen, dat we nu al op het punt zijn aanbeland dat we niet meer om Artificial Intelligence (AI) heen kunnen. In zo’n beetje alle bedrijfssectoren heeft AI inmiddels wel een mate van invloed. Dit artikel is een stoomcursus AI binnen HR. Hoe ga je met AI om? Waar liggen de mogelijkheden en waar moet je op letten?