Verlaging ziekteverzuim: 5 fouten om te vermijden
Ziekteverzuim is voor veel werkgevers een probleem, dat bovendien qua kosten behoorlijk op kan lopen. Juist daarom is het goed om het hoofd koel te houden en zelf fouten te vermijden. Dit zijn de vijf meest gemaakte fouten in het traject rondom ziekteverzuim:
Fout 1. Niet de juiste persoon op de juiste zaak
Veel werkgevers dragen om begrijpelijke redenen het hart soms op de tong. Maar dat is niet altijd de meest diplomatieke en handigste weg. Het is slim om de juiste persoon op een verzuimzaak te zetten. Een goede balans tussen zakelijk en menselijk werkt het beste. Een interne casemanager, die normaal gesproken vanuit de organisatie contact heeft met zieke werknemers, kan hierbij het verschil maken.
Fout 2. Het verschil tussen loon opschorten en loon stopzetten
Natuurlijk is de zaak al behoorlijk uit de hand gelopen voordat je een werknemer een waarschuwingsbrief stuurt. Maar ook in dit deel van de communicatie is het belangrijk om alert te blijven! Vaak spreekt de werkgever in zo'n brief over 'loon opschorten' in plaats van 'loon stopzetten'. Loon opschorten wil zeggen dat als de werknemer gewoon doet wat hij moet doen, het loon met terugwerkende kracht gewoon uitbetaald wordt. Met loon stopzetten ligt dat anders: dan krijgt de werknemer het loon niet meer gestort.
Fout 3. Iemand te snel uitnodigen bij de bedrijfsarts
Het is soms verstandiger om met een zieke werknemer in gesprek te blijven en tot op zekere hoogte flexibel te zijn. Proberen er samen uit te komen is een betere optie dan een bedrijfsarts in te schakelen. Zaken worden dan al snel gemedicaliseerd of een zieke werknemer krijgt te horen dat hij of zij 'gewoon' aan het werk kan. De oplossing ligt vaak in het midden.
Fout 4. Arbeidsmogelijkheden niet benutten in spoor 1
Spoor 1 betekent als het ware: aangepast werk bij de eigen werkgever. Dat kan aangepast werk zijn, of tijdelijk taken uitvoeren die normaal gesproken door iemand anders worden uitgevoerd. Op die manier houd je mensen wel in het arbeidsritme en betrokken bij de organisatie. Mogelijkheden hiertoe worden heel regelmatig niet gezien of gecreëerd. Als het verzuim langer dan zes weken duurt, zal het UWV hier zeker naar vragen!
Fout 5. De rendabiliteit niet zien van een interventie
Een coach of mindfulnesstraining is een investering in preventie. De kosten hiervoor verdien je als werkgever snel terug en daarnaast investeer je in goodwill! Een zieke werknemer kost zo'n 250 tot 500 euro per dag. Een interventie, al dan niet geadviseerd door een derde partij, kan een goede oplossing zijn. Bovendien zal het UWV in het geval van een WIA informeren waarom geen interventie ingezet is. Ons advies is: doe aan interventies, voor preventie op meerdere vlakken!
BCS helpt je graag in het adviseren en informeren over de verschillende mogelijkheden. Veel paden zijn uitgestippeld, maar er zijn altijd kansen en wegen die goed bij de werkgever passen. Informeer eens naar de mogelijkheden!
Wil je meer weten?
Als gevolg van meer dan 40 jaar ervaring op het gebied van ondersteuning van HR-afdelingen binnen duizenden organisaties weet BCS wat er speelt. Meer informatie over het verlagen van het verzuim kun je aanvragen bij onze experts.
Houd me op de hoogte
Stuur mij een bericht wanneer er een nieuwe blog wordt geplaatst.
Deel deze blog
Laatste blogs
Preview:
Je zult de term HR 4.0 al wel vaker gehoord hebben. Maar wat betekent het precies? Welke trends en ontwikkelingen zijn zichtbaar, en welke rol speelt digitalisering? Nog belangrijker: hoe kun je binnen je eigen organisatie effectief met HR 4.0 aan de slag gaan? In dit artikel duiken we in de betekenis van HR 4.0 en hoe jij er als HR-professional voordelen uit kunt halen.
HR 4.0 uitgelegd: van strategie tot uitvoering
Preview:
Als werkgever moet je je, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers. Modern werkgeverschap noemen we dat. In dit artikel leggen we uit hoe je een moderne werkgever wordt en hoe dit jou helpt makkelijker personeel te vinden en te behouden.